• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VERT.ZOEKEN en GROOTSTE?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marten1234

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2007
Beste mensen,

Ik zit met een vraagje. Ik heb momenteel een tabel:

- Kolom A is een invulveld, hier kan een onderwerp ingevuld worden
- Kolom B t/m K zijn personen. De personen die voor dit onderwerp kiezen, vullen hier een X in. Kolom L is een optel kolom. Hier staan het aantal X-en die in deze rij zijn ingevuld.

Nu heb ik boven de tabel een “Top 10” staan van meest gemaakt keuzes. Dit heb ik gedaan aan de hand van de formulie:

="1. " & INDEX(Blad1!$A$18:$A$90;VERGELIJKEN(GROOTSTE(Blad1!$L$18:$L$90;1);Blad1!$L$18:$L$90;0))
="2. " & INDEX(Blad1!$A$18:$A$90;VERGELIJKEN(GROOTSTE(Blad1!$L$18:$L$90;2);Blad1!$L$18:$L$90;0))
Enz.

Het probleem is nu echter dat, wanneer er bijvoorbeeld 3 rijen zijn die een gelijke waarde hebben, op positie 1, 2 en 3 dezelfde uitkomst komt te staan. Dit is natuurlijk logisch omdat bij grootste gewoon de eerste waarde wordt gekozen.

Maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat er wordt gekeken naar de eerst volgende?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.

Mvg Marten

Waar is het voorbeeldbestandje?

Bij deze, heb hem even clean gemaakt. Gaat over karaktereigenschappen.

Mvg Marten

Bijlagen

Het meest eenvoudig is om de waarden uniek te maken. Met een draaitabel kan je ook een top 10 samenstellen.

Bijlagen

Zo kan het.

Bijlagen

Je moet dan een klein getal bij elke score optellen, dan kun je wel weer INDEX/VERGELIJKEN gebruiken.

Deze kun je doortrekken:
Code:
=RIJ(A1)&". " & INDEX(Blad1!$A$18:$A$90;VERGELIJKEN(GROOTSTE(Blad1!$L$18:$L$90+RIJ(Blad1!$L$18:$L$90)/1000;RIJ(A1));Blad1!$L$18:$L$90+RIJ(Blad1!$L$18:$L$90)/1000;0))

Je moet dan een klein getal bij elke score optellen, dan kun je wel weer INDEX/VERGELIJKEN gebruiken.

Deze kun je doortrekken:
Code:
=RIJ(A1)&". " & INDEX(Blad1!$A$18:$A$90;VERGELIJKEN(GROOTSTE(Blad1!$L$18:$L$90+RIJ(Blad1!$L$18:$L$90)/1000;RIJ(A1));Blad1!$L$18:$L$90+RIJ(Blad1!$L$18:$L$90)/1000;0))

Heel erg veel dank voor alle zeer snelle reacties! Die van AlexCEL werkte in mijn geval het beste :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan