• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VERT.ZOEKEN in combinatie met SUM

Status
Niet open voor verdere reacties.

max77

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mei 2006
Hallo

Ik ben bezig met waarden automatisch te laten bepalen over een bepaalde periode.
Het probleem is dat een tussenliggende van een tijdseenheid niet te bepalen lijkt te zijn met de functie VERT.ZOEKEN.

mvg Max

Bijlagen

Max

Ik kan niet helemaal volgen. Waar gaat de VERT.ZOEKEN functie de mist in? En geef ook aan wat de aangepaste formule zou moeten vinden (en hoe, gewoon in woorden).

Wigi

Het eenvoudigst is dit soort dingen op te lossen met een extra kolom. Daarin zet je dan een ALS() formule die 1 of 0 oplevert waarbij 1 betekent dat de waarde meetelt.
Zoiets dus: ALS(EN(datum > keuze1,datum<keuze2),1,0)

Daarna SOMPRODUCT() gebruiken of zoiets.
En nu maar hopen dat ik de formules een beetje goed benoem. Ben gewend om met de Engelse Excel te werken.

Het probleem is als volgt:
Elke uur van de dag heeft een eigen waarde. De beschouwden periodes hebben een begin- en eindtijd. De uitkomst moet het totaal zijn van de som van alle waardes per uur

Het begin en eind vallen zelden op een heel uur. Dit probleem is al opgelost, voor de tussenliggende hele uren echter heb ik geen formule kunnen vinden.

Beste Max,

De vraag begin al duidelijker te worden. Begrijp ik je goed dat je zegt (in jouw voorbeeldbestand) dat ieder uur een waarde heeft (tabel A1:B24), en dat een deel van die waarde moet worden genomen.
Een begintijd van kwart over vijf betekent dat drie kwart van 2 moet worden geteld als waarde van 5:15 uur - 6:00 uur, ofwel de waarde is 1,5. (Netter 1,56666666 omdat het tijdstip begint om 13 over 5)
Vervolgens moet de waarde van uur 6, 7 en 8 geheel meegenomen worden, en van de tijd van 9:00 uur tot 9:15 slechts één vierde.
Het totaal zou dus uit moeten komen op:
1,5666
2
4
5
1,75 (=7/4)+
14,31666

Groeten,

Richard

Vergeet ik helemaal een mogelijke oplossing:
=SOM.ALS($A$1:$A$24;">"&B27;$B$1:$B$24)-SOM.ALS($A$1:$A$24;">="&E27;$B$1:$B$24)

Groeten,

Richard

Mooi

Het werkt goed! geweldig, inmiddels heb ik de formule omgezet zodat hij ook overgangen van dagen aan kan maar je hebt de voorzet van de oplossing aangeleverd!!

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan