• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken in combinatie met vind.spec of een andere oplossing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stafmanager

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2012
Goedemorgen,

Op blad 1 van het voorbeeld staat het basis bestand waar ik alle info verzamel. Op blad 2 staat een import van een datawarehouse bestand. Ik zou graag in de gearceerde kolom op blad 1 het resultaat willen laten zien wat in blad 2 te vinden is. Mijn probleem wordt direct duidelijk. De benamingen zijn anders. Ik heb geproebeerd een "zoekterm"te maken op basis van de eerste 5 letters van het object, maar ik krijg het niet voor elkaar dat hij aan de hand van die zoekterm op blad 1, gaat zoeken in blad 2 en dan het juiste resultaat weergeeft. Immers, ik wil het resultaat behorend bij 201401 ook in de kolom bij 201401, enz...

Ik heb dit eerder opgelost met een als formule, aangezien dit een eenmalig bestand wordt, kwam ik hier precies mee uit. (als(D2=201401;vert.zoeken(A2;A:A:;3;0);als(D2=201402;vert.zoeken(A2;A:A;4;0);...enz.
Het is de niet exact overeenkomende tekst die nu roet in het eten gooit zal ik maar zeggen.

Thnx!

Bijlagen

Beste Oeldere,

Dank voor je oplossing, maar ik was toch op zoek naar een oplossing met iets minder handmatig werk als die bestaat. Ik heb namelijk 500 objecten... Ik zou dan 500 objectnummer moeten gaan toekennen, dan kan ik bijna net zo goed de resultaten over kloppen.

Groeten

Dat lijkt me niet.

1 malig het toekennen van de objectnummers, en dan kun je ze in de toekomst blijven gebruiken.

het handmatig invoeren van data, kan leiden tot fouten, dus dat zou ik in ieder geval proberen te voorkomen.

Als je de lege waarden in kolom D (en C) opvult kun je de formule van Elsendoorn2134 wel in 1 keer doortrekken (wel even in cel L2 in de formule $D$2 veranderen in $D2):
=INDEX(Blad2!$A$2:$I$10;VERGELIJKEN($D2;Blad2!$J$2:$J$10);VERGELIJKEN(E2;Blad2!$B$1:$I$1)+1)

Je kan de lege waarden eenvoudig in 1 keer opvullen:
Selecteer heel kolom D door op de D te klikken. Klik op CTRL+G (Ga Naar). Klik op Speciaal - Lege Waarden. Alle lege cellen worden nu geselecteerd. Typ direct (zonder ergens te klikken oid): '=' en druk op het pijltje naar boven (in cel D3 komt dan =D2 te staan). Klik vervolgens op CTRL+ENTER en alle lege waarden worden nu in 1 keer gevuld met de bovenliggende waarde. Vervolgens kolom D kopieren en plakken als waarden. Nu is de zoekterm in elke regel ingevuld en kun je de bovenstaande formule van Elsendoorn vanuit L2 in 1 keer naar beneden doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan