• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert.zoeken maar anders

• Onderwerp starter Onderwerp starter MelC
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MelC

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2014
Hallo,

Hoe kan ik uit een lijst een bepaalde waarde halen?

Ik wil eigenlijk hetzelfde doen als bij Vert.Zoeken, maar hierbij moet de waarde aan de hand waarvan je zoekt in de eerste kolom staan om vervolgens als resultaat een waarde uit een van de volgende kolommen te selecteren. Ik wil graag het zelfde principe toepassen, maar de lijst met waarden waarin ik wil zoeken staat niet in de eerste kolom van de matrix. Kan dit via een eenvoudige formule?

Met een voorbeeldje erbij: In bijgevoegd document wil ik graag het rekeningnummer (kolom A) weten van de rij met nummer 3 (kolom D).

PS: Ik weet dat het eenvoudiger is om gewoon de kolommen te wisselen, maar er wordt gebruik gemaakt van een gelinkt document, dus die volgorde kan niet gewijzigd worden.

Bijlagen

MelC,

Welkom bij HelpMij.nl. Dit gaat niet lukken omdat er voor iedere kostensoort meerdere rekeningnummers zijn.
Er is dus geen 1 op 1 relatie. Per rekeningnummer heb je een kostensoort maar voor iedere kostensoort heb
je meerdere rekeningnummers. Welke moet ik kiezen? Ik stel voor dat je dit of met een filter of met een
draaitabel oplost, in beide gevallen kun je een kostensoort kiezen waarna je een lijst met rekeningnummers krijgt.

Veel Succes.

vergelijken en index lossen jouw probleem op.

Je voorbeeldje maken echter niet veel duidelijk.
Kan je duidelijk maken wat je wil bereiken (welke uitkomst, en waar je ze wil hebben)

Thx,

Joske

Inderdaad mijn voorbeeld is niet erg duidelijk.

Ik heb een nieuw voorbeeldje gemaakt. Graag wil ik in sheet2, de juiste naam krijgen bij elk ID nummer. Sheet1 bevat alle informatie waarin gezocht dient te worden.

Bijlagen

Hi,

De volgende formule doet wat je vraagt :

Code:
=INDEX(Sheet1!A:A;VERGELIJKEN(A2;Sheet1!C:C;0))

Joske

Het probleem is toch nog niet helemaal opgelost.

Het is inderdaad geen 1 op 1 relatie, dus in het bijgevoegde voorbeeldje kan je zien dat verschillende personen ID 988 hebben. Bovenstaande formule geeft een van de personen die aan de voorwaarde voldoet, maar niet allemaal. Is dat mogelijk om een lijst van alle personen met ID 988 te krijgen? (de zoekfunctie voor de andere gegevens in sheet 2 moet echter blijven bestaan.) Dus voor iedere gezochte ID moet een lijst met verschillende namen verschijnen.

Geen idee of dit mogelijk is...

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan