• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken naar cellen met zelfde waarde en meest rechtse gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruysklm

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2009
Ik had mijn vorige vraag afgesloten omdat ik dacht er uit te zijn, maar helaas.
In de bijlage staat een voorbeeld waar ik naar op zoek ben.
Kort komt het er op neer dat ik wil dat er links van de bepaalde cel naar de meest rechts
geplaatste waarde gekeken wordt in dit geval een "R".
De waarde uit de 4e kolom er naast moet dan worden overgenomen.

Ik heb index met vergelijken geprobeerd en vert.zoeken maar kom er niet uit.
Vorige vraag was ook niet helemaal duidelijk, ik hoop nu wel.

Groeten,

Klaas

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Klaas,

de volgende matrixformule geeft je de laatst genoemde R, wat je met deze formule wilt gaan bereiken weet ik niet.
Code:
=INDEX($A$13:Q$13;GROOTSTE(ALS($A$13:O$13="R";RIJ($1:$17));1))
Matrixformule: afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter.
Rij($1:S17) moet precies evenveel aangeven als er kolommen in de formule vergeleken worden.

Succes,

Op basis van de "R" geef ik aan dat het een reclame is, er moet dan terug worden gekeken naar de laatste keer dat het zo was.
Er zit geen vaste regelmaat in de reclame weken hiervoor maak ik gebruik van het verleden(vorige kolommen). overige artikelen worden gebaseerd op verkoop vorige week. Op het moment dat ik de "R" plaats moet de waarde uit de 4e kolom rechts van de vorige "R" worden overgenomen en in de cel naast de "R" worden geplaatst.

Groeten,

Klaas

Klaas,

Dan wordt het deze voor in R13 (nog steeds een matrixformule, afsluiten dus met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter)
Code:
=VERSCHUIVING(INDEX(A13:P13;;GROOTSTE(ALS(A13:P13="R";KOLOM(A13:P13));1));;3)
Deze kan je ook voor de andere weken gebruiken alleen zal je het bereik aan moeten passen.

Succes,

Martin,

Top, precies wat ik zocht. En leer ook zo wat over matrix formules.

Hartelijk dank,

Groeten,

Klaas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan