• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VERT.ZOEKEN naar exacte match geeft #N/B

Status
Niet open voor verdere reacties.

omega6666

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Ik probeer een voortschrijdend gemiddelde te maken van inkomsten van de laatste 7 dagen. Dit zou natuurlijk op te lossen zijn door dagen zonder inkomsten ook te noteren, maar dat wil ik juist proberen te voorkomen. Als ik kies voor Trendlijn>Zwevend Gemiddelde, dan neemt ie niet het gemiddelde van de laatste 7 dagen, maar de laatste 7 ingevulde dagen.

De oplossing leek dan te zijn om een VERT.ZOEKEN te doen van de laatste 7 dagen, maar indien benaderen op WAAR gezet is telt ie dagen dubbel, en op ONWAAR geeft ie bij 'lege' dagen de foutmelding #N/B, waardoor er geen gemiddelde meer van te berekenen is (zie kolom 'VG 7 dagen' in bijlage). Is er een mogelijkheid om foutmelding #N/B te voorkomen door er bijv 0 uit te laten komen voor nietbestaande dagen? Of is er misschien een veel simpeler methode om het Voortschrijdend Gemiddelde te berekenen?

Alvast bedankt...

Bijlagen

In de bovenste formule (cel F8) geeft dit gedeelte (en misschien nog wel meerdere) een #N/B,
Code:
VERT.ZOEKEN(A8-4;A$2:C$43;3;ONWAAR)
A8-4 kan niet worden gevonden.

Een formule kan je evalueren via: extra > formule's controleren > formule ecalueren.

Zit me net te bedenken dat wat jij wilt bereiken waarschijnlijk veel makkelijker/sneller kan.
Ik zit te denken aan somproduct():)

Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik weet inderdaad dat daar (oa) een foutmelding komt, omdat die datum niet bestaat ("za 3 mei" min 4 dagen is "di 29 april" en die dag waren geen inkomsten. Wat ik zou willen is dat er bij een niet aanwezige dag geen #N/B uitkomt, maar bijv. 0.

Of misschien een totaal andere oplossing?

[edit:] ah je was me voor; ik zal je 2e comment ff proberen...

Beste omega6666,

probeer eens:
Code:
=als(isnb(VERT.ZOEKEN(A8-4;A$2:C$43;3;ONWAAR));0;VERT.ZOEKEN(A8-4;A$2:C$43;3;ONWAAR))

Richard

ISNB kende ik nog niet! Dat moet 'm zijn, denk ik...
Met somproduct gebreep ik niet helemaal hoe ik dat had moeten toepassen in dit geval.

thx!

Deze formule voor D8 geeft het totaal van de vorige 7 dagen:
Code:
=SOMPRODUCT((A$2:A8<=A8-1)*(A$2:A8>=A8-7)*C$2:C8)
deze kan je kopieeren naar beneden.

Ik ga voor:

=SOM($C$2:$C2)-SOM.ALS($A$2:$A2;"<="&A2-7;$C$2:$C2)

in cel F2 en dan doorvoeren.

Wigi

Bad, bad, bad idea...
Ja, een mooie oplossing is het nie :)
Ik ga toch ook 's ff goed kijken naar jouw oplossing...

[edit:] Nee, de oplossingen van Bandito en Wigi lijken niet te kloppen (met wat ik zoek, althans). Het doel is een gemiddelde van een week; dus 1 enkele storting in de afgelopen 7 dagen zou dat bedrag gedeeld door 7 moeten geven, en bovendien moeten er niet altijd gemiddeldes van 7 stortingen worden gedaan maar van het aantal stortingen van die week gedeeld door 7.

[edit:2] Ja, die van Wigi werkt wel perfect als ik het resultaat van die formule gewoon deel door 7. :) Enige verschil is het resultaat indien er geen informatie in de aangrenzende cel staat (zie bijlage). thx!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Voor mijn formule is het dan:
Code:
=SOMPRODUCT((A$2:A2<=A2)*(A$2:A2>=A2-6)*C$2:C2)/7
Ik heb de formule 1 dag verplaatst, je krijgt het totaal van die dag, + de 6 dagen er voor / 7.
de formule kan je doortrekken naar beneden.

En ja, die werkt ook! Nou ziet mijn methode er wel erg triest uit... :)
Precies, vandaar de "bad, bad, bad idea van Wigi.
Deze formules zijn veel sneller, overzichtelijker, ..... dan de jouwe.
Zo leer je weer eens wat bij:thumb:

Als de vraag is opgelost, dan graag ook als zodanig markeren (rechtsonder).

Beste Omega6666,

Je mag mij links en rechts passeren. Als je vraag maar opgelost wordt!
Als ik jouw bestand had bekeken had ik mijn antwoord nooit gegeven. Ik was gemakzuchtig en borduurde verder op de aanzet door bandito Bob.
Sorry daarvoor, maar één lichtpuntje: Je hebt weer een functie(combinatie) geleerd.

Groeten en fijn weekend,
Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan