• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert.zoeken op identieke tekst

• Onderwerp starter Onderwerp starter aat21
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

aat21

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2004
Beste Excel-Guru's

Ik heb een vraag m.b.t. Verticaal zoeken.
Ik moet verticaal zoeken met als bron een stuk tekst. De standaard forumle kan dat wel, maar maakt geen ondershcied tussen hoofdletters en kleine letters. En dat is dus net bij mij nodig, omdat een 'a' bij ons echt iets anders is dan een 'A'.

In het een voorbeeldbestand met automerken bijgesloten, waarin je kan zien dat er altijd een waarde wordt gevonden door Excel. Ik wil bijvoorbeeld bij de waarde AUDI een #N/B waarde zien, want AUDI is bij ons niet gelijk aan Audi.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Thnx!

Greetz,

Joost

Bijlagen

hier een oplossing met een matrix formule.
Ik heb eerst even de naam "merken" veranderd. Ik heb daar de volgende formule staan:
Code:
=VERSCHUIVING(MERKEN!$A$2;;;AANTALARG(MERKEN!$A:$A)-1;)
Dit scheelt veel rekenwerk, aangezien het bereik dynamisch is.

De formule voor B2 is dan:
Code:
=ALS(MAX(ALS(GELIJK(A2;merken);RIJ(merken);0))=0;"";VERSCHUIVING(MERKEN!B$1;MAX(ALS(GELIJK(A2;merken);RIJ(merken);0))-1;))
Let op!! Matrix formule >> bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.
Vervolgens doortrekken naar beneden.

Beste Paul,

Ik snap niet helemaal wat je met dat eerste stuk bedoelt. In welke cel in welk werkblad moet ik die formule plaatsen?

Ben in ieder geval blij te horen dat het dus mogelijk is, gaat mij een hoop werk schelen :-)

Ik hoop dat je nog kunt reageren.

Thnx!

Joost

Beste Paul,

Ik snap niet helemaal wat je met dat eerste stuk bedoelt. In welke cel in welk werkblad moet ik die formule plaatsen?

Joost
Je kunt cellen een naam geven. Hierdoor kan je werken met een naam, die een bepaald gebied cellen vertegenwoordigd.
Het gebied van die cel(len) kan je met behulp van een =verschuiving() formule dynamisch maken. Dit heb ik gedaan in het bestand. Het gebied past zich vanzelf aan aan het aantal gevulde cellen.
In excel 2003 vind je dit onder invoegen >> naam (geloof ik).
In excel 2007 vind je dit onder formules >> namen beheren.

Laatst bewerkt:
Paul,

Je bent een TOPPPER!!

Thnx a million.

Groet,

Joost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan