• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert. zoeken probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

kassie21

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2009
Heb het forum even snel doorzocht maar kon het niet vinden.

Ik heb een lijst met temperaturen die steeds lager worden, na verloop van tijd bereikt die een waarde die ik moet hebben bijv. 10 graden ik wil nu vert. zoeken na hoeveel uur hij deze temperatuur behaald heeft.

Echter ik krijg telkens als uitslag # N/B

Ik denk dat ik iets met benaderen niet goed uitvoer, maar volgens mij begrijp ik niet helemaal hoe de benader optie werkt dat ik er niet goed uit kom.

Hopende wat verduidelijking te krijgen.

Alvast bedankt!

Mvg,

Kasper Bouwman

ps. in zip geplaatst aangezien max 100 kb is.

Bijlagen

• vb.zip
    vb.zip
    86,7 KB · Weergaven: 37
Kijk in de helpfile van Excel bij VERT.ZOEKEN
dan zul je zien dat je die functie hier niet kunt gebruiken.
Ten eerste zoekt vert.zoeken naar een waarde die EXACT overeenkomt met de zoekwaarde.
En ten tweede: je gebruikt de benaderingswwaarde WAAR, die je alleen kunt gebruiken als de waarden in de zoekkolom (G) in oplopende volgorde gesorteerd zijn. Dat is ook niet het geval. Dit wordt in de helpfile allemaal prima uitgelegd.
Gebruik in C11:
=INDEX(G14:I1200;VERGELIJKEN(C2;G14:G1200;-1);3)

Kijk in de helpfile ook bij VERGELIJKEN en INDEX, dan begrijp je de formule.

Beste Kassie21,

Wanneer je met vertikal zoeken 'benaderen' op 'WAAR hebt gezet, dient de tabel oplopend gesorteerd te zijn. Jouw tabel is aflopend gesorteerd.
Wanneer je je tabel omkeert, gaat het goed. Zie bijlage.
De gebruikte formule om je tabel om te keren staat in de oranje cellen.

Richard

Bijlagen

• vb.zip
    vb.zip
    83,9 KB · Weergaven: 48
Oké dat is duidelijk dankje, en begrijp nu dat ik dat hier niet kan gebruiken.
De tabel omzetten in omgekeerde volgorde is een beetje omslachtig omdat ik deze nodig heb voor de grafiek.
Maar met de index functie kom ik er inderdaad goed uit.

Misschien een erg "domme" vraag, maar wat is het verschil tussen de index functie en vert.zoeken ?

Bedankt!

Met vriendelijke groet,

Kasper Bouwman

wat is het verschil tussen de index functie en vert.zoeken ?
Nemen we als voorbeeld de door jou gebruikte formule:
=VERT.ZOEKEN(C2;G13:I1178;3;WAAR)
Dan wordt er gezocht naar de waarde C2 (10) in de eerste kolom van G13:i1178, dat is kolom G. En als die waarde wordt gevonden, wordt op dezelfde rij de waarde in de derde kolom van het bereik (dat is kolom i) weergegeven. Maar daarvoor moet wel aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Zie hiervoor de helpfile i.v.m WAAR en ONWAAR.

De INDEX-functie ziet er zo uit: =INDEX(bereik;rij;kolom)
Nu is meestal het rij- enof kolomnummer niet precies bekend, dus dan moet je die berekenen. In de door mij gegeven oplossing is wel het kolomnummer in het bereik bekend (dat is kolom i en in het bereik G14:I1200 is dat de derde kolom), maar niet het rijnummer. Dar rijnummer wordt gevonden met VERGELIJKEN, maar omdat jouw waarden in aflopende volgorde gesorteerd zijn, wordt de benaderwaarde -1 gebruikt. D.w.z. dat als de zoekwaarde C2 (10) niet in het bereik G14:G1200 gevonden wordt, dan uitgegaan wordt van de kleinste waarde die groter dan is de zoekwaarde, dat is in jouw geval 10,00504 . De bijbehorende waarde in de derde kolom ( i ) is 1052 en dat is dan ook het resultaat van de functie. Nogmaals: dit alles wordt ZEER GOED uitgelegd in de helpfile van Excel. Bestudeer dus die tekst!

Laatst bewerkt:
Nogmaals: dit alles wordt ZEER GOED uitgelegd in de helpfile van Excel. Bestudeer dus die tekst!

Nee ik snap de functies wel(werking) maar ik snapte het verschil niet helemaal. Maar zoals jij het hebt beschreven is meer dan een helpfile!
De helpfile in excel geeft alleen maar het volgende:

Resulteert in een waarde of de verwijzing naar een waarde vanuit een tabel of reeks. De functie INDEX() heeft twee varianten: matrix (matrix: wordt gebruikt om enkelvoudige formules te maken die meerdere resultaten geven of die worden toegepast op een groep argumenten die in rijen en kolommen zijn gerangschikt. Een matrixbereik heeft een gemeenschappelijke formule; een matrixconstante is een groep constanten die als argument wordt gebruikt.) en verwijzing. De matrixvariant geeft altijd een waarde of een matrix met waarden als resultaat, terwijl de verwijzingsvariant altijd een verwijzing als resultaat geeft.

INDEX(matrix;rij_getal;kolom_getal) resulteert in de waarde van een bepaalde cel of matrix met cellen in matrix.

INDEX(verwijzing;rij_getal;kolom_getal;bereik_getal) resulteert in een verwijzing naar bepaalde cellen in verwijzing.

Moet toch eerlijk zeggen dat jij het veel duidelijker uitlegd, voor mij is nu duidelijk wat het verschil is en waar naar verwezen wordt!

Bedankt! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan