• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

glda19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Hi

als formule staat er =VERT.ZOEKEN(A15;A8:B11;2;WAAR)
Volgens mij is waar = niet exact overeen komen de ingevoerde waarde en te zoeken waarde) bij onwaar exact beide overeen komen.

Waarom krijg ik als ik ban in geef de waarde 50 terug en niet de waarde 60 terug en ik als laatste waar geef dat ze de te zoeken waarde en de ingegeven waarde niet exact overeen moeten komen.

Vind dit raar dat hij dan ban niet vind en ban1 wel

Bijlagen

Dat komt omdat er 2 dingen fout gaan.

1. de waarde ban is in de alfabetische logica kleiner dan de waarde ban1 en daarom word totdat de waarde ban1 de eerst voorgaande waarde getoond, in dit geval 50
2. bij het gebruik van benaderen WAAR moet de tabelmatrix alfabetisch gesorteerd zijn. omdat dit bij jou niet het geval is wordt dus ook bij de waarde ban1 (exacte match op derde waarde) niet de waarde 60 getoond maar nog steeds 50 omdat ap kleiner is dan ban1 en sina groter dan ban1.

zie bijlage voor het verschil als de tabelmatrix wel goed is gesorteerd.

ik heb jou voorbeeld tabelletje gekopieerd en daarna correct gesorteerd en een aantal zoekwaarden eronder gezet.
Dan kun je zien dat bij een niet juist gesorteerde tabelmatrix de waarde altijd 50 is terwijl bij een goed gesorteerde tabel alle scores wel kloppen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan