• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert.zoeken werkt niet (helemaal)

Status
Niet open voor verdere reacties.

kayla

Verenigingslid
Lid geworden
19 dec 2000
Wie helpt mij met het volgende probleem:
twee werkbladen met prijslijsten
derde werkblad formule met vert.zoeken # =ALS(CEL("TYPE";$A130)="G";;VERT.ZOEKEN($A130;'King Export'!$1:$65536;7;ONWAAR)) #
formule werkt wel met één werkblad maar niet met de andere (#N/B). Het vreemde is ook nog: als ik bijvoorbeeld het gevraagde artikel nummer in kolom 1 van werkblad nummer 3 opnieuw intyp dan pakt hij wel andere werkblad maar zet hij de gevonden prijzen van het eerste werkblad weer op #N/B.
Wat doe ik hier fout.????

Hoi Kayla,

Interessant probleem.

Allereerst, Inplaats van Cel("type";$a130)="G" kun je ook Isleeg($a130) gebruiken waarbij gecontroleerd wordt of A130 leeg is of niet.

Bij vert.zoeken krijg je #n/b indien $A130 niet gevonden wordt in kolom A van het werkblad. Het is dus vreemd dat de ene formule de ander formule beinvloed. Zijn er koppelingen tussen de twee werkbladen?

Ook zou er sprake kunnen zijn een kringverwijzing (Beeld -> werkbalken, als kringverwijzing in de lijst staat is er een kringverwijzing anders niet).

Overigens een heel andere vraag, wat wil je met het spreadsheet bereiken?

Jeroen

Komt ie...

Heb thans een extra werkblad (berekenen king) toegevoegd waarbij de ene formule wel werkt en het andere werkblad (berekenen) laten staan voor de andere formule.

Wordt een beetje kriegel dat er voor mij geen logische verklaring is....

Helaas is de bijlage niet gelukt. Let op, het mag geen .xls bestand zijn, dus zippen, en zorg dat ie kleiner is dan 102400 bytes.

Hoi Kayla,

Ik ben er vaak achter gekomen dat Excel wel logisch is maar ik niet!

Jeroen

Sorry, ging wat mis met het bijvoegen. Hier komt de zipfile.

Bye the way: kan geen koppeling tussen werkbladen ontdekken en ook geen kringverwijzingen.

Doel van spreadsheet is tweeledig:
1. Kijken of een bepaald artikelnr in mijn boekhoudprogramma voorkomt (King) en zo ja voor de juiste prijs
2. Indien het niet voorkomt het berekenen van een verkoopsprijs die niet lager mag zijn dan een bepaalde goingprijs.

De gecombineerde lijst gebruik ik voor het uploaden van de aanbiedingenpagina op onze website. Het assortiment wordt centraal geregeld. Tevens gebruik ik hem voor het toevoegen van ontbrekende artikelen in ons boekhoud/voorraad programma.

Bijlagen

Hoi Kayla,

Ik heb even een check gedaan op het nummer 090560, KLADBLOK BURO1 12X20CM 200VEL, dit nummer wordt niet gevonden in King Export. Wat ik wel terug vind in King Export is het nummer 090530, Kladblok 200x120mm, wat volgens mij hetzelfde zou kunnen zijn.

Weet je zeker dat de nummers kloppen in de beide tabellen?

Jeroen

Klopt, er staan schijnbaar gelijke artikelen in met andere artikelnummers. Dit zijn nummers waar het merk anders is of juist de bestelhoeveelheid (dit kun je uit de omschrijving niet halen)
Het gaat om het vergelijken van identieke artikelnummers. (vooral omdat dat de nummers zijn die in het centrale assortiment op de aanbiedingensite staan) Hiervoor willen wij de juiste aanbiedingsprijzen uploaden.

Toevoeging:
als je in werkblad "berekening" het artikelnummer opnieuw intoetst (kolom 1) dan vindt hij de verwijzing naar het werkblad "king export" wel (indien aanwezig uiteraard) maar verdwijnen de gevonden bedragen in de verwijzing naar "quantore" in #n/B, terwijl de artikelnummers genoemd op werkblad "berekening" dezelfde zijn als die op het werkblad "quantore". Deze moeten dus altijd gevonden kunnen worden.....

Hoi Kayla,

Maar het nummer 090560 komt niet voor in de lijst king export, zodat het juist is dat er een foutmelding komt.

De foutmelding kun je voorkomen de formule te beginnen met =als(aantal.als('king export'!A:A;$a130)=0;"";......)

Het is mogelijk om een lijst met alle nummer van King Export en Quantore te maken en op basis daarvan een verzamellijst waarin aangegeven wordt welk produkt bij welke leverancier het goedkoopst is.

Jeroen

Hai Jeroen,

v.w.b. 095650 heb je gelijk en is het ook juist als daar n/b komt te staan. (zodat ik weet dat ik dat artikelnummer nog in mijn boekhoudprogramma in moet voeren) Maar als kijkt naar artikelnr 129261 waar hij ook deze foutcode geeft maar welk nummer wel in "king export" voorkomt. Als je dan in kolom 1 het art nr opnieuw intypt geeft hij wel een bedrag terwijl dan in de twee kolommen erachter de gevonden waarden worden gewijzigd in n/b. Ik zou zo graag willen zien dat ook die bedragen blijven staan. Als excel nl. ze de eerste keer wel vindt waarom dan later niet meer??

Hoi Kayla,

Het is duidelijk, de reden waarom de artikelnummers niet gevonden worden is omdat ze in King Export ingevoerd zijn als tekstwaarde. De fout kun je voorkomen door te zoeken op de tekstwaarde
=ALS(ISLEEG(A12);"";ALS(AANTAL.ALS('King Export'!$A:$A;A12)=0;"-,--";ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A12;'King Export'!$1:$65536;7;ONWAAR));VERT.ZOEKEN(TEKST(A12;"0");'King Export'!$1:$65536;7;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(A12;'King Export'!$1:$65536;7;ONWAAR))))

Ik zie wel dat je nog een hoop waarden moet aanpassen. Succes.

Jeroen

Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

Ik heb de formule in mijn document gekopieerd en het werkt!!!! Geweldig!!
Helemaal begrijpen doe ik de formule (nog) niet maar dat ga ik zeker uitzoeken.

Het scheelt mij een heleboel handmatig werk. Fantastisch.

Nogmaals mijn dank.

Kayla

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan