• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Ik heb een werkboek met 2 bladen. Op blad 1 staat een grote tabel met allerlei gegevens, op blad 2 wordt een rapportje gemaakt van de gegevens op blad 1, aan de hand van een selectie uit een dropdownlist.

De dropdowlist verwijst naar het bereik “naam” op blad 1, waarna met VERT.ZOEKEN een aantal bijbehorende gegevens worden opgezocht in het bereik “gegevens”. Dat werkt op het eerste gezicht prima, maar na wat proberen blijkt dat alleen de bovenste helft van de namen in de dropdownlist een goede zoekactie uit te voeren.

Het bereik “naam” = L4..L75
Het bereik “gegevens” = L4..DE70

Formules waarmee gezocht wordt naar gegevens zijn statisch, en zien eruit als
=VERT.ZOEKEN($B$9;gegevens;3) waarbij B9 de cel met de dropdownlist is.

Vreemde is dus dat het voor een aantal waarden uit het bereik “naam” wel werkt, maar voor een aantal andere niet. Zie bijlage. Vanaf "Pellikaan A." gaat het fout.
Het werkboek bevat veel vertouwelijke info, die is weggehaald, maar dat maakt voor het voorbeeld niet uit.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Formules waarmee gezocht wordt naar gegevens zijn statisch, en zien eruit als =VERT.ZOEKEN($B$9;gegevens;3) waarbij B9 de cel met de dropdownlist is. Vreemde is dus dat het voor een aantal waarden uit het bereik “naam” wel werkt, maar voor een aantal andere niet. Bij Anne, Bert en Dwight gaat het goed, maar Peter, William en Zelda geven een probleem. De bijbehorende gegevens staan wel in het goede bereik, dat kan het probleem niet zijn…. Help?
Dat is niet zo vreemd.
Vul vert.zoeken aan als volgt:

=VERT.ZOEKEN($B$9;gegevens;3;ONWAAR)

Ik denk dat de formule nu wel zal werken (eventuele andere fouten buiten beschouwing gelaten). Kijk evt. in de helpfile waarin vert.zoeken heel goed wordt uitgelegd.

Laatst bewerkt:
Niet zo vreemd? Dat vindt jij.... ;)

=VERT.ZOEKEN($B$9;bereik;3;ONWAAR)

lijkt het probleem inderdaad op te lossen. Wat ik niet helemaal begrijp is wat die toevoeging nou precies doet, en waarom het nodig is. Ik bedoel, een groot aantal van de zoekopdrachten verloopt zonder problemen, ook zonder de toevoeging ONWAAR.

De lijst is overigens wel degelijk op alfabetische volgorde, omdat het anders wat lastig zoeken werd in de dropdownlist. Bij 10 verschillende namen gaat dat nog wel, zodra het er meer worden, is het niet meer te overzien.

Nog iets anders dan… niet alle regels tot en met rij 75 zijn ook werkelijk ingevuld. Dat houdt in dat er in de dropdownlist ook een aantal blanco regels is opgenomen. Hoe kan ik die lijst zodanig beperken, dat alleen de ingevulde regels in de lijst komen te staan, zonder dat ik het bereik hoef aan te passen? Ik weet dat het kan, maar ik krijg het niet voor elkaar.

De lijst is overigens wel degelijk op alfabetische volgorde, omdat het anders wat lastig zoeken werd in de dropdownlist. Bij 10 verschillende namen gaat dat nog wel, zodra het er meer worden, is het niet meer te overzien.
Madmuppet: zoals ik al schreef wordt vert.zoeken in de helpfile echt heel goed uitgelegd.
Ik wil je nogmaals daarnaar verwijzen.
madmuppet zei:
Nog iets anders dan… niet alle regels tot en met rij 75 zijn ook werkelijk ingevuld. Dat houdt in dat er in de dropdownlist ook een aantal blanco regels is opgenomen. Hoe kan ik die lijst zodanig beperken, dat alleen de ingevulde regels in de lijst komen te staan, zonder dat ik het bereik hoef aan te passen? Ik weet dat het kan, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Dat kan met de functie VERSCHUIVING (in de definiëring van het gegevensbereik).
Gebruik even de zoekfunctie van dit forum en je vindt het antwoord.

Laatst bewerkt:
okee, ik zal de helpfile er eens op nazoeken. Heb een beetje ruzie met de helpfile vandaag, zal wel aan het netwerk liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan