• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertalen complexe NL formules naar ENG

Status
Niet open voor verdere reacties.

dr rutno

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2009
De meeste formules die in een NL versie van Excel (ik heb Office 2007) worden gemaakt, vertalen automatisch als ze in een Engelse versie worden geopend. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals: IR.SCHEMA (XIRR), NHW2 (XNPV), JAAR.DEEL (YEARFRAC) en LAATSTE.DAG (EOMONTH). En ik vermoed nog een aantal.
Kan iemand me helpen aan een manier om ook deze formules automatisch in het hele workbook te laten vertalen als het in een Engelse versie wordt geopend? Ik word gek van de foutmeldingen.
Thx!

Laatst bewerkt:
Dr Rutno, Kijk ff voor de fantastische add-in van de 'klasse Exceller' J Volkerink op deze site. De software zorgt voor vertalingen in veel talen van de standaard functies. Maar er zit óók een tool in (Repair ATP functions) die alle Toolpak-functies kan omzetten.

Groet, Leo

@Ginger, ja die site had ik ook gevonden en de omschrijving van TranslateIt.xla leek me inderdaad aan te sluiten bij mijn vraag. Maar van dat bestand is de digitale handtekening ongeldig en ik kan xla dus niet openen (of ligt dat aan mij?).

@ Leo :thumb:

Ik denk het wel want ik heb 'm zonder problemen kunnen installeren.
Kijk eens bij Extra >> Opties >> Beveiliging >> Macrobeveiliging >> Betrouwbare bronnen en beide opties aanvinken.

Mvg

Rudi

Laatst bewerkt:
@Rudi

Off-topic, maar slaap jij eigenlijk nooit? Ik weet dat bakkers vroeg beginnen, maar jij bent wel erg vroeg. :)

@Gert
Eveneens off-topic Tijdens de week om 23:00h, in't weekend 22:00h

Mvg

Rudi

Allright, ik heb de macrobeveiliging verlaagd en kan de addin openen. Het is een handige tool om formules te vertalen. Maar het is toch niet echt wat ik zoek.
Bestanden gaan regelmatig heen en weer per email en in de ENG versie blijven de NL formules hard staan en volgt een foutmelding omdat de formule niet herkend wordt in de ENG taalversie...

Ik zoek een manier (macro?/code?/patch?) die automatisch doet wat ik nu handmatig moet doen:
- alle cellen en alle tabs selecteren
- zoeken naar [NL formule]
- vervangen door [ENG formule]
- replace all
En dat voor iig elk van de volgende formules:
IR.SCHEMA => XIRR
NHW2 => XNPV
JAAR.DEEL => YEARFRAC
LAATSTE.DAG => EOMONTH
ZELFDE.DAG => EDATE

Iemand een goed idee?

Dank en groeten,
Rutger

Dr Rutno, Als TranslateIT niet voor je werkt, zou je kunnen kiezen voor een oplossing met een validatie-lijst en 'als' formules. Zet bijvoorbeeld in cel A1 een validatie-lijst met de waarden ENG en NL. Zet dan vervolgens de 'Toolpak formules' in 'als-statements'. Voorbeeldje:
Code:
=ALS(A1="NL";ZELFDE.DAG([de benodigde input]);EDATE([de benodigde input]))
De ontvangende partij kan dan heel simpel de validatie op de gewenste taal zetten waardoor het andere deel van de formule wordt gebruikt.

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Goed idee, maarrr het blijft een work-around.
En met een formule als bijvoorbeeld
Code:
=((MAX(0;NHW2($D$81;G81:O81;$G$59:$O$59))*(1+$D$81)^$Q$59-MAX(0;NHW2(D82;G81:O81;$G$59:$O$59))*(1+D82)^$Q$59))
maakt een extra als-statement de boel wel weer extra complex. Het zou mooi zijn als er een elegantere oplossing zou bestaan voor deze omissie in Excel...
Evengoed bedankt!
Groeten,
Rutger

Ik heb geprobeerd het probleem met een macro te lijf te gaan, maar ben nog niet zo bedreven in macro's.
Met onderstaande macro:
Code:
Sub Macro3()
'
' Macro3 Macro
'

'
    Sheets(Array("Blad1", "Blad2", "Blad3")).Select
    Sheets("Blad1").Activate
    Cells.Select
    Selection.Replace What:="ZELFDE.DAG", Replacement:="EDATE", LookAt:= _
        xlPart, SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
    Windows("Map1[1]").Activate
    Cells.Replace What:="IR.SCHEMA", Replacement:="XIRR", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
    Cells.Replace What:="NHW2", Replacement:="XNPV", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
    Cells.Replace What:="JAAR.DEEL", Replacement:="YEARFRAC", LookAt:=xlPart _
        , SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
    Cells.Replace What:="LAATSTE.DAG", Replacement:="EOMONTH", LookAt:=xlPart _
        , SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
    Windows("Map2").Activate
End Sub
ben ik een stukje onderweg, maar ik wil eigenlijk een macro hebben die ten eerste alle tabs selecteert (dus onafhankelijk van de naam van de tab en het bestand) en vervolgens alle cellen en daarna de replace-all. Dat laatste gaat wel goed, maar hoe definieer ik dat eerste?

En, hoe activeer ik de macro automatisch bij het openen van het bestand in een Engelse excel versie?
Iemand een tip?
Ik puzzel verder...
groet,
Rutno

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan