vertalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Hoi, ik werk in een laboratorium en moet geregeld analyseverslagen doorsturen naar vertegenwoordigers van de firma. Een software-programma in visual fox-pro exporteert het bewuste staal naar word. Eens daar start dus mijn probleem : voor franstalige vertegenwoordigers moeten de testnamen in het frans staan, voor de duitstalige in het duits etc, etc.

Kan iemand mij een oplossing hiervoor aanbieden ?

Dank bij voorbaat :thumb:

Zijn de testnamen altijd het zelfde?

Je zou bv een macro kunnen maken die een zoek vervang actie uitvoerd waarbij de de testnaam gewijzigd wordt.

Maak een macro voor Duits, Engels en Frans etc. opslaan in normaal.dot zodat ze vanuit elk document te gebruiken zijn.

ho ho withaar niet te snel

Hey, alvast bedankt voor je reactie.

De testnamen zijn dezelfde, alleen worden die niet altijd allemaal gebruikt.

Hoe maak ik zo'n macro in word ?

Bestaat er een normal.dot (standaard) ?

Laatst bewerkt:
In Word onder Extra, Macro, Nieuwe macro opnemen.

Werkt net zo als muziek opnemen op een cassette bandje, met driehoekje, rood rondje en vierkantje..

Je voer gewoon de handelingen uit die je normaal ook doet als je een bestand aanpast alleen net voor het document opslaat stop je de macro (kleine vierkantje).
Als je de volgende keer de zelfde handelingen moet uitvoeren start je gewoon de macro en die doet al het werk voor je.

Probeer eerst maar eens wat kleins uit bv een leeg document, start de opname en type bv hallo, stop de macro en open een nieuw document en start (ALT + F8) je zo juist opgenomen macro...

Als je nog vragen hebt meld je maar weer :).

En ja normaal.dot is al standaard aanwezig en macro's worden ook al standaard (in mijn versie tenminste...) daarin opgeslagen.

Werken met macro's is gewoon een questi van oefenen en uitproberen. Veel succes.

Laatst bewerkt:
Een makro kan ik aanmaken vanuit excel, en zonet is me dat gelukt in word. Ik heb er dus een gemaakt genaamd frans en een genaamd duits.

Kan ik in een sjabloon twee teksten (of tekstvakken of figuurtjes) maken en daar die makro aan vast koppelen zodat ik kan klikken naar welke taal er moet vertaald worden ? In excel lukt me dat , alleen ken ik de handeling in word niet. Hoe doe je dat ?

Klik even met de rechtermuis knop op een werkbalk (bovenin) Ga naar Aanpassen, tabje opdrachten, kies bij Categorieën; Macro's.
Sleep de macro met je linkers muisknop ingedrukt naar een plek op een werkbalk (je kunt ook eventueel een helemaal nieuwe werkbalk maken).
Vervolgens kun je de eigenschapen aanpassen (rechtermuis knop) van je nieuwe macro button. (werkt alleen als het in het scherm 'Aanpassen' zit).
Er zit zelfs een button editor bij (knopvlak bewerken) hier kun je eigen buttons maken met bv Fr en Du.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank

Aan iedereen die een bijdrage levert tot helpmij.nl : hartelijk dank !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan