• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertaling van afkorting datum (ddd.) via INDEX en VERGELIJKEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimski

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2010
Hallo,
Ik ben een standaard factuur aan het maken die ik automatisch laat vertalen in de taal van de koper.

Dit doe ik met een simpele index waar de formule gaat vergelijken.
=INDEX(Tekst!$B$4:$F$89;VERGELIJKEN(D25;Tekst!$A$4:$A$89;0);VERGELIJKEN($F$2;Tekst!$B$2:$F$2;0))
Dit met in de cel F2 de afkorting van het land te laten verschijnen bv D. => Duitsland en dan de tekst laten vertalen in het Duits, tot nu toe werkt dit prima.

Maar heb een probleem met de dag.

Heb in cel E25 een datum staan: 11/06/2012
In cel D25 als formule D25=E25 maar in Cel D25 als celeigenschappen =>Getal=>Aangepast=>Type: ddd.
Ik krijg dan in cel E25 de afkorting van de dag van de datum van cel D25 => in dit geval :ma.
Graag zou ik de afkorting :ma. Ook willen vertaalt zien.
In kan niet de formule gebruiken die bovenaan staat omdat deze op tekst gaat zoeken en eigenlijk ma. Een datum is!

Bekijk bijlage Datum vertalen excel.xls

Iemand raad als er een oplossing voor is?
Gr en bedankt!

Je voorbeeld laat niet de huidige layout zien, maar je kunt via de weekdag functie een correcte dag kiezen uit een eigen lijst. de 'ddd' setting werkt alleen lokaal en je kunt niet de benaming uit andere landen aanspreken.

Hallo Wampier,

Inderdaad met weekdag lukt het wel!
Wel een vraagje waar je misschien mij mee kan helpen?
Nu moet ik een tussenstap gebruiken om de datum om te vormen naar weekdag.
Is dat mogelijk in 1 formule?

Toch al bedankt.
gr

Dat is wel afhankelijk van de layout (die ik niet kan zien). maar met "verschuiving" kom je vaak een heel eind. Je zoekt dan eerst een vast punt in de vertaling en vervolgens schuif je naar rechts met weekdag als x-coordinaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan