vertaling vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

dietrichDSC

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2015
Dag iedereen,

Ik een bestektekst voor het werk van het Nederlands naar het Frans laten vertalen.

Ik heb nu dus twee identieke documenten, zelfde opmaak, nummering van titels en alinea's. Enkel de taal verschilt.

Nu gebeurd het geregeld dat ik aan het Nederlands bestand hoofdstukken moet aanpassen of aanvullen.
Is het via Word of VBA een mogelijkheid om die beide teksten te vergelijken of op een andere manier als ik de Nederlands tekst aanpas dit in het Franse document wordt aangepast.

Alvast bedankt voor de tips.

Dat lijkt mij gruwelijk ingewikkeld, zo niet onmogelijk. Frans is bepaald niet hetzelfde als Nederlands, en de zinsopbouw/grammatica ook niet. Bovendien: hoe moet Word weten waar hij het Franse equivalent van de Nederlandse tekst moet vinden?
Ik kan je wel een methodiek geven die wellicht kan werken voor jou, en waarbij je alle teksten (Nederlands en Frans) in één document hebt staan. Nederlandse zin --> Franse zin, Nederlandse zin --> Franse zin, Nederlandse zin --> Franse zin, en zo voort. Daarbij maak je de Nederlandse tekst op met een bepaalde achtergrond kleur, of met de markeringsstift, en de Franse tekst met een andere kleur. Of, kan ook, met verschillende stijlen voor het Nederlands en Frans. Kun je daar ook nog andere lettertypes etc. voor gebruiken.
Om de aparte versies te genereren kun je dan een macro die op basis van kleur of stijl de alinea's kopieert naar een nieuw document.

Voor het bewerken van de tekst heb je dan de aanpassingen van beide talen op je scherm staan, dus in alinea 15 pas je de Nederlandse tekst aan, en in alinea 16 de Franse.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan