verticaal beeldvullend achtergrond van een <div>

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0515

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2010
Hallo,

hoe kan ik zorgen dat de achtergrond van een <div> 'container' altijd verticaal (van boven naar beneden) beeldvullend is?
Onafhakelijk van de hoogte van de monitor en hoogte van de <div>?

Groet,
a2010

Hoi a2010,
Als de background van een <div> onafhankelijk moet zijn van de hoogte van die <div> ...
... dan is het niet meer de background van die <div>! :)
Dan moet het de background worden van het element waar de <div> in zit: "één niveautje hoger" (of eventueel nog hoger).
Want:
  • als de background van een <div> een background-color is, gaat de opvulling vanzelf binnen die div, maar niet erbuiten;
  • als de background een background-img is, gaat de opvulling ook vanzelf (als er geen {background-repeat: no-repeat} is ingeschakeld) binnen die div, maar niet erbuiten.
Of je zou met een minimum-hoogte van de container moeten gaan werken: {min-height: 100%;}.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
________
Wil je met min-height ook nog bezoekers met IE6 bedienen, dan is daarvoor een kunstgreepje nodig!

Laatst bewerkt:
ja, dat zou ik ook denken maar hij doet het niet.
Het gaat trouwens om background-image

Als de inhoud div op {height: auto;} staat wordt er geen background-image gelezen.
De inhoud links en inhoud rechts staan ook op {height: auto;}

Ook als ik de inhoud div {min-height: 100%;} of de container div {min-height: 100%;}
wordt er geen achtergrond weergegeven.

Alleen als ik bepaalde pixel hoogte aan de inhoud div geef, wordt de background-image gelezen.

Vooralsnog - het is de bedoeling dat onafhankelijk van de div hoogte, de background-image altijd beeldvullend is (van boven naarn beneden).

Bijgaand voorbeeld plaatje - structuur van de site waar het om gaat.
De grijze balken (en transparantie links) zijn de achtergrond. De achtergrond beeld is dus even breed als container- en inhoud div en is 1px hoog.

Bijlagen

• bg.jpg
    bg.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
nope.
Het achtergrond plaatje eindigt net onder de inhoud van de linker kolom (inhoud links).
Ondertussen ben ik ook bezig met zoeken naar de oplossing.
Wordt vervolgd.

Het achtergrond plaatje eindigt net onder de inhoud van de linker kolom (inhoud links).
  • Van onderaf gezien? Moet dat niet, of juist wel?
  • Is het 't achtergrondplaatje rechts? Of 't achtergrondplaatje links?
  • Is het een repeterend achtergrondplaatje?
Ik kan nog niet voor me zien waar nu precies wat moet komen: kan je een schets maken met txt-blokjes en een paar fake-plaatjes er in? - Of een online dummy-pagina?

Laatst bewerkt:
er wordt al aan gewerkt. Ik hoop morgen of overmorgen een oplossing hebben.

Maar mocht je er zelf sowieso naar willen kijken stuur ik bijgaand ander plaatje.
De 'inhoud' div bestaand uit inhoud links en inhoud rechts.
De 'inhoud' div krijgt dus als het ware een achtergrond. Achtergrond - dat is een plaatje wat breedte vd container en de inhoud (960px) en 1 px hoogte.
Het plaatje is (van links naar recht) - wit, licht grijs, doker grijs, heel donker grijs
En dat hoort ALTIJD, onafhankelijk van de hoogte van alle div's verticaal beeldvullend te zijn (eindigt altijd onderin monitor).

Is dat iets duidelijker? :)

a2010

Bijlagen

• bg.jpg
    bg.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Is dat iets duidelijker? :)
Hartstikke duidelijk! :d
Alleen, ik zie nog steeds het probleem niet. ;)
Het bg-img één niveau hoger ophangen, aan de <body>, werkt volgens mij gewoon:
Met als alternatief het bg-img twee niveaus hoger ophangen, aan de <html>:
Of was het een vergeten kliertje {clear: both;} onder de gefloate linker- en/of rechterkolom?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Deze is toegepast en hete werkt :)

body {
margin: 0px;
padding: 0px;
background: url(bg.png) 50% top repeat-y;
}
#container {
width: 960px;
margin-right: auto;
margin-bottom: 0px;
margin-left: auto;
position: relative;
}
#header {
padding:20px 0;
height: 105px;
background:#FFF;
}
#inhoud {
position: absolute;
left: 0px;
top: 145px;
}
#links {
height: auto;
width: 545px;
left: 0px;
top: 0px;
}

#rechts {
left: 545px;
top: 0px;
height: auto;
width: 415px;
background-color: #FFF;
}

Groet,
a2010

Mooi!
Nu zie ik eindelijk wat de bedoeling is ;): de rechter-inhoud moet géén background krijgen.
Met css leiden er altijd vele wegen naar Rome! :)

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van absolute posities (die 2 extra container-div's nodig hebben, iets minder overzichtelijk). Als het even kan, probeer ik absolute posities te vermijden, want voor je het weet gaat er ergens anders iets uit de hand lopen. Maar het kan hier wel, en het resultaat is hier exact hetzelfde.

Ho-stop! Daar heb je het al: bij een schermbreedte van minder dan de paginabreedte van 960px gaat in de absolute versie de achtergrond niet goed meer ...

bg-height-100pct-absolute-smallscreen.png

Een oplossing hiervoor in de AP-opzet kan ik niet even makkelijk vinden (als die al bestaat). :rolleyes:

Een goede voortzetting!
Met vriendelijke groet,
CSShunter
   height: 100%;
   padding-bottom: 1px;
   }
gaan afwisselende pagina's met een korte inhoud en pagina's met een lange inhoud niet verspringen (links-rechts) in Firefox en Chrome.
Deze twee reserveren nl. geen ruimte voor de verticale scrollbar aan de rechterkant; dan is de schermbreedte verschillend, en dan komt bij een gecentreerde pagina het midden op een andere plaats.
De ene px onderaan forceert deze browsers om toch een scrollbar te maken, zodat het midden altijd op dezelfde positie zit, en er niet meer versprongen kan worden.

Nu moet er op de meeste webpagina's altijd wel iets gescrolld worden, en doet het probleem zich niet voor. Maar veiligheidshalve zet ik het er altijd bij.
Mocht er iemand een hele hoge resolutie hebben, of een kantelscherm, dan ziet die in elk geval ook geen springende pagina's. ;)

Laatst bewerkt:
kan ik deze code

html {
height: 100%;
padding-bottom: 1px;
}

aan het begin van mijn css code zonder consequenties toevoegen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan