• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal en horizontaal combineren. Echt een uitdaging.

• Onderwerp starter Onderwerp starter pjea
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pjea

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2009
Beste forumlezer,

Ik ben al een paar dagen op zoek in dit mooie forum naar de oplossing van mijn vraagstuk. Maar volgens mij hebben jullie dit nog niet behandeld.

Ik heb een voorbeeld van een invulblad nagemaakt. Dit moet mijn offerte .xls voorstellen, maar die staat vol met gegevens dus vanadaar dit beknopte opzetje.

Wat ik zou willen bereiken is het volgende:

1) In het invulveld vul wordt een type ingevuld, wat een selectie maakt uit de verschillende prijslijsten. Dit zijn er overigens een stuk of 50 en deze veranderen ook nog regelmatig van prijsstelling dus combineren tot één bestand is geen optie. Wel hebben ze altijd exact de zelfde structuur!

2) De breedte wordt in milimeters ingegeven. Deze moet vervolgens naar boven worden afgerond tot tientale en hele centimeters. en moet worden opgezocht op de 1e rij.

3) De prijsgroep wordt ingevuld. Dit is een cijfer of letter op de 2e rij. (Cijfers kunnen geen letters worden of andersom.)

4) als laatste wordt de hoogte ingevult. Deze staan in de eerste kolom. En worden net als de breedte in milimeters ingevult en moeten vervolgens weer eerst worden afgerond.

Breedte, hoogte en prijsgroep geven in de opgegeven "type" prijslijst de juiste prijs.

Wie kan me een stukje opweg helpen. Alvast super bedankt voor het meedenken!!!

Peter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Misschien nog een voorbeeld voor de verduidelijking:

Een product van typeA met een breedte van 675mm breed(afronden naar 70cm), prijsgroep 2 en een hoogte van 1364mm(afronden naar 140cm) kost dan € 229,-

een begin gemaakt, is niet compleet.

het opzoeken van beide waarden in een tabel kan met de bijgevoegde formule (zie bijlage).

er wordt nog niet gezocht in de prijsklasse (e, 1, 2).

voor het zoeken in de productgroep is wel een oplossing te vinden.

voor de eenvoud nu alles in 1 bestandje gezet.
(je moet het niet moeilijker maken dan nodig, voor het voorbeeld).

reageer maar eens terug.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Beste pjea ;)

Kijk naar het volgende bestandje.
Bij mij werkt het als alle bestanden openstaan.

Groetjes Danny :thumb:

Bijlagen

Hier ook nog maar een voorbeeld.

Net als Oeldere schrijft, niet te moeilijk maken, alles kan in één bestand.

Bijlagen

Hoi,

Heb je zelf al wat geprobeerd of ideeen? Al is het maar over een deel van het probleem, want sommige onderdelen (zoals het afronden) zijn toch wel wat makkelijker dan andere, dus ik neem aan dat je daarmee al zelf aan de slag bent gegaan. Of gooi je het probleem gewoon hierheen en hoop je op een kant en klare oplossing?

Hier in ieder geval iets waar je misschien wat mee kan. Met behulp van enkele hulprijen kan ik (met VLOOKUP, HLOOKUP en INDEX) de juiste prijs vinden op 1 prijslijst.

Ik weet niet hoe je kan zoeken naar de juiste prijslijst (dus het juiste bestand), hiervoor heb je lijkt me VBA nodig en mijn kennis daarvan is nihil, dus hopelijk kan iemand anders daarbij hulp bieden.

Mocht je nog problemen hebben met het afronden, dan wil ik je daar tuurlijk ook wel bij helpen.

En trouwens, als alle vijftig xls-prijslijst-sheets zo klein zijn als deze voorbeelden, zou ik toch we overwegen om ze op 1 sheet te gooien, past makkelijk, vijftig bestanden beheren lijkt me lastiger dan eentje.

EDIT: Mijn post heeft een beetje een hoog spuit11-gehalte: had hem geschreven maar niet gesubmit :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Pjea,

Zo te zien zijn er flink wat mensen aan het werk geweest om een oplossing voor jouw probleem te vinden.

Ook ik ben bezig geweest.

Succes met het kiezen van de oplossing waar jij iets mee kan.
Als er nog vragen zijn dan zien wij het wel, anders de vraag aub op opgelost zetten.

Bijlagen

Beste oeldere, danny, HSV, plagvreugd en gelens,

Ik zet net mijn pc aan en zie al jullie reacties. Ik ben er een beetje verlegen van:o. Ik vind het zelf heel leuk om wat te maken in Excel en Access, maar ben (nog) geen gevorderde. Ik heb op dit forum meer hulp nodig dan ik tot nu toe kan bieden.
Maar ik ben hard aan het leren. Ik ga vanavond en morgen jullie ideën bekijken en evt. in mijn eigen vorm gieten voor zover ik kom. Ik laat het heel snel weten of er ik met jullie hulp nu uit kom. En zal het eind resultaat in mijn reactie zetten voor wie er wat mee kan.

Alvast super bedankt voor de reacties!!

Fijn weekend verder, en tot gauw, Peter

Beste Gerard(gelens),

Je voor beeld werkt perfect. Daar kan ik denk ik wel mee uit de voeten. Ik heb een vraagje. Het werkt niet als de prijslijsten b.v. typeA.xls niet geopend zijn. Kan ik dat probleem tackelen? of zal ik dan toch al deze prijslijsten als werkbladen in één .xls moeten importeren? Het liefst hou ik het gescheiden.

Bedankt vast.:thumb: Ik ben helemaal blij met de reacties!!

Peter

De =INDIRECT-functie werkt niet bij gesloten bestanden Peter.

Ik ben er bijna uit

Beste Harry, Gerard, Danny, Oeldere en Plagvreugd,

Ik ben er bijna uit. Jullie hebben me enorm geholpen Ik ben bezig één en ander in 1 werkmap te zetten. De testjes werken al. Nu nog het orgineel maken. :D

Hartelijk bedankt weer voor de ideën. Hierbij sluit ik de vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan