• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken 4x als

• Onderwerp starter Onderwerp starter Naus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Naus

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
Hallo,

In mijn bestand heb ik reeds een verticaal zoeken staan (papierformaat).
Maar nu ben ik aan het zoeken dat als er 4 waardes kloppen er een prijs uit moet komen.
Zie voorbeeldbestand.

Bijlagen

Opgelet Matrix formule !

edit : verkoopkosten per stuk !

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Joske:

Thx

De door jou gegeven oplossing zal vooral bij grote werkbladen sneller werken en is goed te volgen. Ook mooi !!

De formule van Hans 123 werkt perfect.
Heren bedankt voor snelle reactie.

Heb een minieme aanpassing gedaan om ook het aantal en de startkosten in rekening te brengen en mijn bijdrage blijkt (ook zonder hulpkolommen) 42% compacter.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zonder matrixformules, zonder somproduct, maar met alleen vertikaal zoeken:

=VERT.ZOEKEN(H4;Digitaal!A1:AE12;VERGELIJKEN(H10;Digitaal!B3:AE3)+VERGELIJKEN(H8;Digitaal!B4:E4)+VERGELIJKEN(H9;Digitaal!B5:D5)-3;1)*H4+20 -ALS(H10="1/0";15;ALS(H10="1/1";10;0))

En met benoemde bereiken:

=VERT.ZOEKEN($H$4;prijs;VERGELIJKEN($H$10;kleur)+VERGELIJKEN($H$8;afmeting)+VERGELIJKEN($H$9;gewicht)-3;1)*$H$4+20 -ALS($H$10="1/0";15;ALS($H$10="1/1";10;0))
en een vereenvoudigde gegevenstabel:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@GiMe

Hartelijk dank. Het ging mij vooral om de illustratie wat de structerering van een gegevensbestand voor gevolgen kan hebben voor de formules die je erop moet loslaten voor een gewenst resulaat (de afhankelijkheid van procedures van een struktuur)
De tabel van de vragensteller bevatte vrij veel dubbele/overbodige gegevens. Die zijn nu grotendeels verdwenen (tenzij voor de leesbaarheid van de tabel de herhaling van formaat en gewicht).
In de gauwigheid: de belangrijkste verbetering is kolom A van het gegevenswerkblad. Ik hoop dat de vragensteller het nog kan vervolmaken (er zit nl. ook nog een inconsistentie in (startkosten 15 Euro)).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan