• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal Zoeken en meerdere waardes terugleveren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neerbeek85

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2021
Hallo,

Ik wil in een Excel lijst waar ik (duizenden regels) met nummers heb en daarachter een uitkomst. In deze lijst zitten zitten een groot aantal nummers dubbel (een nummer komt niet vaker dan 3x hetzelfde voor) en deze hebben een afwijkende waarde (zie voorbeeld)

Met verticaal zoeken wil ik de gegevens overnemen naar een andere file, waarbij gegevens uit meerdere files bij elkaar komen.

Echter, met verticaal zoeken altijd terug met de eerst hit, of eerste waarde die deze vind. Maar ik wil als ik op nummer 1 zoek alle waardes terugkrijgen die in de file bij nummer 1 behoren.

Waar ik niet naar op zoek ben is voorwaardelijke opmaak en duplicates aangeven of de nummer sorteren van laag naar hoog en dan de gegevens handmatig overnemen (daar is de lijst te groot voor).

In een lege excel file heb ik wel alle nummers (ook als deze in de bron duplicate zijn) om de gegevens over te halen, vandaar ook mijn oplosrichting in verticaal zoeken)

Dus concreet de vraag is als ik in de bron meermaals nummer 1 heb met meerdere resultaten wil ik als ik met verticaal zoeken (of x.zoeken) in de te generegen lijst alle waardes die bij de 1 horen te zien krijgen

Alvast dank!

Bijlagen

Hallo,

Ik weet niet of ik het allemaal begrepen heb.
Maar is dit niet op te lossen met een eenvoudige draaitabel?
Of is dit te kort door de bocht.

Bijlagen

Hallo Peter,

Dank voor je antwoord!
Het kan inderdaad met een draaitabel. Echter, het is niet één enkele waar de bij een getal behoort.
Waar ik in het voorbeeld nummer 1 met waarde A heb. is het in mijn dataset op regelniveau als volgt

Nummer - Gegevens 1 - Gegevens 2 - Gegevens 3 - Gegevens 4 etc...

Als je een draaitabel maakt dan wordt dit onoverzichtelijk in mijn ogen.

Mijn vertrekpunt is een lege excel waar ik in kolom A de 15000 nummers zet en de gegevens uit meerdere files kan importeren.
Dus in file 1 zit nummer 1 met Gegevens 1 en gegevens 2
In file 2 zit nummer 1 met gegevens 3 en gegevens 4

Echter doordat nummer 1 in file 1 3x voorkomt met verschillende waarden bij gegevens 1 en gegevens 2 wil ik deze wel meenemen, om achteraf te kunnen bepalen welke weg moet.

Hoop dat het een beetje duidelijk is... :)

Hallo,

Eigenlijk niet.
Het lijkt me verstandig om een representatief voorbeeldje te maken met dus de div tabbladen e.d.

Hallo Neerbeek

Sorry, maar voor mij wordt het absoluut niet duidelijker.
Ik heb het vermoeden dat deze onduidelijkheid bij meerdere helpers speelt aangezien er geen enkele respons meer is geweest.
Dit komt in dit forum bijna niet voor dat er niet of nauwelijks gereageerd wordt.
Ik ben benieuwd naar je volgende, hopelijk duidelijker voorbeeld met eventueel je gebruikte formules.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan