• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken en opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChrisExcel1

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2016
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en dit komt helaas regelmatig terug.
Hopelijk maakt het testbestandje al duidelijk wat het probleem is, maar hierbij de uitleg.

Ik heb een overzicht met producten, deze bestaan altijd uit 9 cijfers.
De producten behoren tot groepen, deze bestaan altijd uit 6 cijfers.
Iedere groep van 6 cijfers heeft een label en dit groepslabel moet gekoppeld worden aan het specifieke product.

Normaal geen probleem met verticaal zoeken. Het probleem is echter dat de groepen / producten soms met een "0" beginnen en dan gaat Excel een beetje moeilijk doen.
Hierdoor werkt mijn formule helaas niet goed (=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(LINKS(G7;6);B:C;2;ONWAAR);"").

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Volgens mij is het dus vooral een "opmaak"-puzzel.

Vriendelijk bedankt voor het meedenken!

Bekijk bijlage Excel - voorbeeldbestand.xlsx

Je gebruikt in het bronbestand tekst en getallen door elkaar. Dit kan je eenvoudig zien door de kolom iets breder te maken en de gegevens niet te centreren. Dit zal je aan moet passen of de formule aanpassen in bv.

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(LINKS(G7;6);B:C;2;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(--LINKS(G7;6);B:C;2;0);""))

Bedankt VenA!

Die -- in een formule kende ik nog niet. Dit werkt perfect.
Omdat het om grote bestanden gaat is het bijna niet te doen om de opmaak precies goed te krijgen. Tenminste, ik krijg het niet goed voor elkaar.

Het is vrij eenvoudig om de gegevens om te zetten nar tekst. Kijk hiervoor eens naar 'Tekst naar kolommen' (te vinden in het lint onder gegevens.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan