• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marielle85

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2009
Ik ben niet zo thuis (nog) in excel, ik weet dat er een functie verticaal zoeken is.
Nu wil ik (zie bijlage) in het tabblad 2509 gegevens van tabblad 2409 hebben.
Zo precies mogelijk;
de waarde in kolom R wil ik overnemen in het volgende tabblad mits het nummer in kolom A gelijk is.

Hoe doe ik dit??

Hopenlijk kan iemand mij helpen :)

Bijlagen

Het zou zo kunnen:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A9;'2409'!$A$9:$R$120;18;ONWAAR)

Omdat het gevaar bestaat dat een waarde niet gevonden wordt, kan je er een voorwaarde bijzetten zodat de cel leeg blijft als er niets gevonden wordt. Dus:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A9;'2409'!$A$9:$R$120;18;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A9;'2409'!$A$9:$R$120;18;ONWAAR))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor je snelle antwoord, ik heb de formules in het overzicht geplakt (iets aangepast omdat ik in mijn meegezonden bestandje wat dingen had weggeknipt ivm prive gegevens) maar ik krijg er niks uit, kan het zijn dat ik het verkeerd heb geplakt, ik heb het nu in de een na laatste kolom geplakt.
De ene keer geeft ie aan waarde en bij de bovenste formule krijg ik de melding #N/B
Of kan het ergens anders aan liggen?

Bedankt voor je snelle antwoord, ik heb de formules in het overzicht geplakt (iets aangepast omdat ik in mijn meegezonden bestandje wat dingen had weggeknipt ivm prive gegevens) maar ik krijg er niks uit, kan het zijn dat ik het verkeerd heb geplakt, ik heb het nu in de een na laatste kolom geplakt.
De ene keer geeft ie aan waarde en bij de bovenste formule krijg ik de melding #N/B

Ik was te snel, de eerste rij had nog geen verwijzing in het vorige tabblad!
Zo te zien doet ie het nu :)

DANK JE!!!!!

Je was ook iets te snel met plakken.:p

De bovenste formule zoekt de waarde, maar omdat het voor kan komen dat een waarde niet in de lijst staat, krijg je dan een foutmelding. Dat heb je inmiddels al gezien.
De onderste formule kijkt of de waarde in de lijst staat. Staat de waarde niet in de lijst, dan verschijnt er geen foutmelding maar een lege cel.

Vandaar dat de onderste formule completer is en je die moet gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik was te snel, de eerste rij had nog geen verwijzing in het vorige tabblad!
Zo te zien doet ie het nu :)

DANK JE!!!!!

Graag gedaan.
Gaarne de vraag nog op opgelost zetten (rechts onderaan op de pagina).
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je was ook iets te snel met plakken.:p

De bovenste formule zoekt de waarde, maar omdat het voor kan komen dat een waarde niet in de lijst staat, krijg je dan een foutmelding. Dat heb je inmiddels al gezien.
De onderste formule kijkt of de waarde in de lijst staat. Staat de waarde niet in de lijst, dan verschijnt er geen foutmelding maar een lege cel.

Vandaar dat de onderste formule completer is en je die moet gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik krijg wel degelijk de melding #WAARDE bij jongens die niet op 2409 staan. Nu vind ik dat geen probleem, dan zoek ik zelf bij die personen de waarde op.
Ik ben hier iig enorm mee geholpen!! :D

Ik krijg wel degelijk de melding #WAARDE bij jongens die niet op 2409 staan. Nu vind ik dat geen probleem, dan zoek ik zelf bij die personen de waarde op.
Ik ben hier iig enorm mee geholpen!! :D

Dat is heel opmerkelijk! Het zou kunnen dat die waarde niet numeriek is. Je zoekt een getal in tekst.
Bij welke waarde is dat want in het voorbeeldbestand zie ik het niet terug.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat is heel opmerkelijk! Het zou kunnen dat die waarde niet numeriek is. Je zoekt een getal in tekst.
Bij welke waarde is dat want in het voorbeeldbestand zie ik het niet terug.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat is o.a. bij in kolom A de waarde 550; 299; 1136

Ik weet niet precies wat je gedaan hebt, maar voor de zekerheid stuur ik je het bestand met de formule.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Ik zie het al ik heb de formule in een andere kolom geplakt te weten kolom Q, zodat in kolom R de waarde komt van kolom Q + kolom P.

JA!!! Perfect nu doet ie het goed :)

Ik neem aan dat ik dan als ik een volgend blad aanmaak ik alleen 2409 maar hoef te wijzigen in 2509?!

BEDANKT!!

Ja, idd.
Ik zou als ik jou was dan gewoon de formule op de 1e regel aanpassen en vervolgens de formule naar beneden slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

o,o, ik heb toch nog een foutje ontdekt in het bestand :s

door deze formule neemt excel de waarden van blad 2409 uit kolom S over en zet deze in kolom S op blad 2509, echter moet ik de waardes hebben uit kolom T van blad 2409 en deze moeten in kolom S op blad 2509.

Kan dit??
Of moet ik het bestand aan gaan passen??

Je hoeft het bestand niet aan te passen. Alleen de formule.
De formule wordt dan:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A9;'2409'!$A$9:$T$120;20;ONWAAR));0;VERT.ZOEKEN(A9;'2409'!$A$9:$T$120;20;ONWAAR))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Inmiddels is het bestand ietwat aangepast en zijn er 2 nieuwe kolommen toegevoegd aan de lijst.
Helaas nu werkt de formule HELEMAAL niet meer!! :(
Ook niet na handmatige aanpassing.Roncancio, hopelijk kan je me nogmaals helpen!!

Het zou zo moeten zijn dat ik in elk volgend tabblad dmv de formule in kolom AF de gegevens heb staan van de kolom AG van een ander tabblad.
Elke week maken we een nieuw tabblad aan en willen we dus op het voorgaande tabblad het restant terug zoeken.

Bijlagen

Als ik het goed begrijp, zet je in de AF-kolom van een werkblad een formule die de gegevens van een ander werkblad afhaalt.
Hou dat steeds verwezen wordt naar het vorige werkblad?

Bijv.:
blad 1 AF -> blad 2 AG
blad 2 AF -> blad 3 AG
etc

In je voorbeeldbestand zit slechts 1 werkblad dus is de opzet voor mij niet zo duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan