• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken geen waarde, dan vullen op basis van ander resultaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

bugsgunny

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2010
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een formule die de volgende actie uitvoerd:
Na een berekening wordt er een weeknummer gegeven, met daarbij een datum. Ik wil deze datum bij dezelfde week hebben staan en dan de ander blad. De overige cellen moeten dan gevuld worden met datums, steeds hele weken verder of terug op basis van de vergelijking. Dit lukt mij echter zelf ook doormiddel van vert. zoeken. Probleem ontstaat op het moment dat excel moet beslissen of er in een cel verticaal gezocht moet worden, of dat de cel gevuld moet wordeno basis van een andere cel. Dus als vert. zoeken niks oplevert moet de cel gevuld worden op basis van een cel die wel wat oplevert bij vert. zoeken.

Hoe kan ik dit doen? Ben al aan het stoeien geweest met een ALS functie, maar die krijg ik ook niet kloppend.

Alvast bedankt.

Groeten

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een formule die de volgende actie uitvoerd:
Na een berekening wordt er een weeknummer gegeven, met daarbij een datum. Ik wil deze datum bij dezelfde week hebben staan en dan de ander blad. De overige cellen moeten dan gevuld worden met datums, steeds hele weken verder of terug op basis van de vergelijking. Dit lukt mij echter zelf ook doormiddel van vert. zoeken. Probleem ontstaat op het moment dat excel moet beslissen of er in een cel verticaal gezocht moet worden, of dat de cel gevuld moet wordeno basis van een andere cel. Dus als vert. zoeken niks oplevert moet de cel gevuld worden op basis van een cel die wel wat oplevert bij vert. zoeken.

Hoe kan ik dit doen? Ben al aan het stoeien geweest met een ALS functie, maar die krijg ik ook niet kloppend.

Alvast bedankt.

Groeten

Zonder voorbeeld is het lastig maar je zou gebruik kunnen maken van =ISFOUT
Zoiets:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(....

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Zonder voorbeeld is het lastig maar je zou gebruik kunnen maken van =ISFOUT
Zoiets:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(....

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben geen expert met excel, dus kom daar niet helemaal uit. Om het wat duidelijker te maken heb ik een voorbeeldje gemaakt met wat toelichting. Hopelijk is het duidelijk genoeg.

Groeten

Bugsgunny

Bijlagen

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben geen expert met excel, dus kom daar niet helemaal uit. Om het wat duidelijker te maken heb ik een voorbeeldje gemaakt met wat toelichting. Hopelijk is het duidelijk genoeg.

Groeten

Bugsgunny

Volgens mij kan je gewoon verwijzen naar de betreffende cel.

Code:
=ALS(O21<>$C$24;"";VERT.ZOEKEN($O21;$C$24:$D$24;2;ONWAAR))
Bovenstaande code kan je dan verslepen naar de overige weken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Volgens mij kan je gewoon verwijzen naar de betreffende cel.

Code:
=ALS(O21<>$C$24;"";VERT.ZOEKEN($O21;$C$24:$D$24;2;ONWAAR))
Bovenstaande code kan je dan verslepen naar de overige weken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Opnieuw bedankt, heb het alleen nog niet werkend. Ben nu zelf wel een heel stuk verder.
In het voorbeeld bestand werkt het, alleen nog niet in het bestand waar ik het toe wil passen.

Wat doe ik fout? Heb alles al 2x over getypt en gekopieerd, maar hij geeft verkeerde data.

In 'Fout' wil ik het toepassen en in 'Levensweek - Datum' werkt het wel.

Alvast bedankt

Bijlagen

Volgens mij bedoel je het zo:
Code:
=ALS(N14=$M$12;$N$12;"")

Bovenstaande formule is voor cel M14.
Deze formule kan je naar beneden slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Volgens mij bedoel je het zo:
Code:
=ALS(N14=$M$12;$N$12;"")

Bovenstaande formule is voor cel M14.
Deze formule kan je naar beneden slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik heb het voor elkaar.

Je formule werkt inderdaad, het selecteerd idd de goede datum. Ik heb hem nu zo gemaakt en het werkt:
=(ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($N14;$M$12:$N$12;2;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($N$12;$O15:$O$30:O11:O13;1;ONWAAR);VERT.ZOEKEN($N14;$M$12:$N$12;2;ONWAAR)))+(($N14-$O$12)*7)

Wel ingewikkeld en niet de meest makkelijke manier waarschijnlijk, maar het voldoet.

Weer super bedankt voor het op weg helpen.

Groeten:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan