• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken i.c.m. gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

robgerrits25

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 okt 2017
Beste mensen,

Ik loop tegen een probleempje aan, ik moet voor een schoolopdracht een orderbestand maken in excel.

nu heb ik een lijst met fictieve producten, prijzen en kortingsprijzen opgesteld.
Nu heb ik op het eerste blad een gegevensvalidatie gedaan, zodat hier je hier een product kan kiezen,
als ik dan vervolgens met verticaal zoeken de informatie tevoorschijn probeer te laten komen wanneer er een product is geselecteerd, dan pakt hij niet de juiste waarde,
verder veranderd de waarde ook niet op het moment dat ik een ander product aanklik in de cel waarin de gegevensvalidatie is gedaan.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe of wat ik vergeet te doen.

Ik heb een soortgelijke opzet in de bijlage toegevoegd, de waardes zijn alles behalve logisch, maar het gaat om het idee.

Alvast bedankt

mvg. Rob Bekijk bijlage Voorbeeld sheet.xlsx

VERT.ZOEKEN kan niet naar links kijken... daar gaat het al fout. Kolommen op blad1 moeten dan omgedraaid worden. In jouw geval kun je gebruiken:
Code:
=INDEX(Blad1!$A$2:$A$16;VERGELIJKEN($B2;Blad1!$B$2:$B$16;0))
In bijlage ook de oplossing met VERT.ZOEKEN functie.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
VERT.ZOEKEN kan niet naar links kijken... daar gaat het al fout. Kolommen op blad1 moeten dan omgedraaid worden. In jouw geval kun je gebruiken:
Code:
=INDEX(Blad1!$A$2:$A$16;VERGELIJKEN($B2;Blad1!$B$2:$B$16;0))
In bijlage ook de oplossing met VERT.ZOEKEN functie.

Dit was precies wat ik zocht Alex, mijn dank is groot.
Dat vert.zoeken niet naar links kan kijken wist ik niet, dus weer wat geleerd vandaag!

Nu kom ik gelijk bij een volgende vraag,

Is het ook mogelijk om, een product te selecteren (via de validatie), vervolgens een kortingspercentage (via validatie) te selecteren waarbij automatisch de juiste prijs omhoog komt?

Mvg. Rob

Nou ben je wel heel streng Cobbe ;). Ik schaar dit voorlopig nog onder assistentie.

@Rob: doorzoek dit forum eens met als onderwerp "getrapte validatie".

Nou ben je wel heel streng Cobbe

Ik kreeg nochtans serieus de levieten gelezen voor +/- hetzelfde.
Heb mijn voorstel tot oplossing moeten weghalen.

...de levieten gelezen...
Prachtige uitdrukking, mij onbekend. Moest ik even opzoeken, en nu dus weer wat niet-Excel kennis opgedaan hier :)

Dat weghalen betrof niet deze vraag denk ik, hier heeft TS er best tijd en moeite in heeft gestopt wat mij betreft.
Maar ik zie ook genoeg vragen waarbij gemakzucht soms hoogtij viert....

Nou ben je wel heel streng Cobbe ;). Ik schaar dit voorlopig nog onder assistentie.

@Rob: doorzoek dit forum eens met als onderwerp "getrapte validatie".

@ AlexCELIk denk dat het is gelukt, bedankt voor de tip

@Cobbe, excuus ik begrijp dat het niet de bedoeling is om huiswerk te laten maken, het is echter een persoonlijke toevoeging op een onderzoek dat ik doe. Het is dus direct geen onderdeel van de opdracht, dit had ik misschien anders en beter moeten formuleren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan