• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken in meerder tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0699

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2013
Berichten
73
Goedemorgen,

Ik heb een database bestand waarin verschillende tabellen in alle soorten en maten staan. Nu wil ik met Verticaal zoeken met een opgegeven artikelnummer als zoeksleutel gaan zoeken in deze tabellen. Nu heb ik dit gedaan middels het bereik op te geven en de hulp van de functie indirect. Nu stuit ik alleen op het volgende probleem. Als ik het kolomnummer opgeef van de waarde die hij moet laten zien die ik zoek. Dan gaat dit per-fect. Maar niet voor alle tabellen. En dit is natuurlijk omdat ik een statisch kolomnummer opgeef. en omdat sommige tabellen dan wel meer of minder kolommen bevat vang ik bot.. Hoe los ik dit op?

Groet,

Jeffrey
 
Door het kolomnummer in een variabele te stoppen?
 
Hoi Cobbe,

Zo ver was ik ook inderdaad, wel ben ik benieuwd met welke functie ik dit moet doen. Dus welke functie is benodigd om excel te laten zoeken in de laatste kolom van een tabel? Indirect toevallig?
 
Is het te moeilijk om een bestandje te posten zodat we niet tig keren over en weer moeten gokken?
 
Het gaat hierom het tabblad: Database. In de kolom G bij aantallen zoek ik met verticaal zoeken en als zoeksleutel gebruik ik een artikelnummer dat staat in kolom F. Nu heb ik in de formule de namen van de tabellen neergezet in kolom B (Tabel). En zo gaat hij zoeken in de juiste kolom. Nu is het alleen zo dat sommige tabellen meer kolommen bevat als de ander en omdat ik een statisch kolomnummer opgeef en de tabellen variëren in grootte vang ik bot.

Bekijk bijlage Bev. Materiaal voorraadbeheer xsplatforms.xlsx
 
Probeer het zo eens. Je moet er wel voor zorgen dat de namen van de tabellen overeen komen met de naam van de tabel in kolom B.

Code:
=INDEX(INDIRECT([@Tabel]);VERGELIJKEN([@[Id. Nr.]];INDIRECT([@Tabel]&"[[#Alles];[Id. Nr]]");0);VERGELIJKEN("Aantal";INDIRECT([@Tabel]&"[#Kopteksten]");0))
 
Goedemorgen Vena,

Bedankt voor je reactie, ik heb de namen in kolom B nagelopen en ze aangepast welke nodig waren om ze te laten matchen met de tabelnamen, wel krijg ik als ik nu de formule gebruik de #NAAM? melding.

edit.

Ik zie al waarom, ik gebruik een engelse office ;) ik zal de functienamen even nalopen!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Vena,

Het is gelukt heb de formule aangepast en ik heb nu het volgende:

Code:
=INDEX(INDIRECT([@Tabel]);MATCH([@[Id. Nr.]];INDIRECT([@Tabel]&"[[#all];[Id. Nr]]");0);MATCH("Aantal";INDIRECT([@Tabel]&"[#headers]");0))

Nu heb ik het getest en hij laat de hoeveelheid van de regel erboven zien, dus hij verspringt steeds een regel, ook pakt hij de gegevens van het tabblad 10.9 niet op in de database tabel.

Groet,

Jeffrey
 
Om 1 regel lager te kijken:
Code:
=INDEX(INDIRECT([@Tabel]);MATCH([@[Id. Nr.]];INDIRECT([@Tabel]&"[[#all];[Id. Nr]]");0)[COLOR="#FF0000"]+1[/COLOR];MATCH("Aantal";INDIRECT([@Tabel]&"[#headers]");0))

Dat de gegevens van blad 10.9 niet meegenomen worden zal wel te maken hebben met de verkeerde benaming zoals ook al aangegeven in #6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan