• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken in subtotalen, ik doe iets vaud

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Goedemorgen,

zoals gewoonlijk zoek ik hier naar een Excel oplossing en ik meen hem gevonden te hebben. Maar toch werkt het niet. Ik baseer me op dit (gesloten) topic:
https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/765298-Verticaal-zoeken-met-subtotalen

In de oplossing van Thoralf vind ik deze formule:
Code:
=INDEX('2013-01 (3)'!D:D;VERGELIJKEN("Totaal "&'Instroom-uitstroom feb.'!A2;'2013-01 (3)'!A:A;0))

Even ontleden:
Code:
=INDEX ('tabbladnaam'!zoekkolom;VERGELIJKEN("Totaal "&'tabbladnaam'!ingavecel;'tabbladnaam'!vindkolom;0))

Mijn gegevenstabel staat op tabblad 'Offerteregels', de subtotaalnaam in kolom B:B en het te vinden subtotaal in kolom C:C.
Het tabblad waarop de te zoeken code staat en de gevonden waarde getoond moet worden heet 'Tabel'. De te zoeken waardes staan in kolom E:E

Dus:
Code:
=INDEX('Offerteregels'!B:B;VERGELIJKEN("Totaal "&'Tabel'!E6;'Offerteregels'!C:C;0))
Waarbij E6 op de volgende regel uiteraard E7 wordt, enzovoort.

Maar nu het probleem in het kort; hij doet het niet. Dieper probleem; ik snap niet waarom. Er is wel iets dat mij opvalt, alle ' tekens zijn in de formule verdwenen nadat ik hem heb ingevoerd / enter heb gegeven. Terwijl die in het voorbeeld van Thoralf wel zijn blijven staan, ook als ik de cel open en opnieuw enter geef. Ik heb dus:
Code:
=INDEX('Offerteregels'!B:B;VERGELIJKEN("Totaal "&'Tabel'!E6;'Offerteregels'!C:C;0))
ingetypt, maar als ik de cel open staat er
Code:
=INDEX(Offerteregels!B:B;VERGELIJKEN("Totaal "&[COLOR=#0000ff]Tabel!E6[/COLOR];Offerteregels!C:C;0))

Ik kan niet vinden welke Excel versie ik draai, we draaien hier op kantoor op Microsoft 365, mijn oude laptop draait op Windhoos 10.
Alle input wordt gewaardeerd,

Hugo

Laatst bewerkt:
Plaats s.v.p. een Excel voorbeeldbestand.

N.B. vaud is fout.

Even een voorbeeldje gebouwd, dat is inderdaad handiger. Het uiteindelijke idee is dus om dezelfde truc ook voor de orderregels te doen, en te kijken hoe vaak we iets moeten aanbieden om er eentje te verkopen.

Dank,

Hugo

Bijlagen

Hmmmm, net met jijbuisvoorbeeld geprobeerd Power Pivot in Excel wakker te schudden, maar dat mag ik niet zonder administrator rechten... en dat is iets nieuws voor mij, ik houd me liever even bij de basis.

Hallo,

Het is niet Power Pivot maar Power Query.
Kijk eens of je dat wel ter beschikking hebt.

Het zou ook kunnen met de formule in tabblad "Tabel" in cel B4
Code:
=SOM.ALS(Offerteregels!A2:B628;A4;Offerteregels!B2:B628)
Zorg dan wel dat in tabblad "Offerteregels" de rijen met subtotaal worden verwijderd.

Laatst bewerkt:
Die is handig, die kende ik niet! En hij werkt, da's ook wel prettig. Dank!

Hugo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan