• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken in tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

ehietland

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2009
Het lukt me niet om goed verticaal te laten zoeken in Excel. Ik weet dat er tevens een gratis applicatie is (Offline rekening), maar geeft bij mij een foutmelding (database converteren) en een hoop gezeur. Ik wil graag gewoon in Excel blijven werken. Op basis van tekst uit de omschrijving (kolom E data bank) dienen transacties te worden gerubriceerd (kolom F data bank).

Wie kan mijn helpen?

Alvast dank! :thumb:

Gr. Erwin

Bijlagen

Beste Erwin,

Via VBA-code kan het ook. Daarmee voorkom je dat je bestand veel formules gaat bevatten waardoor het traag wordt (althans, dat is mijn ervaring).

Misschien is het wat voor je.

Met vriendelijke groet,

Ronald

Bijlagen

Met VBA ziet het er inderdaad ook goed uit, maar ik ben niet handig met VBA. Dus niet handig om in de toekomst uit te breiden met eventuele nieuwe soorten transacties. Kan het niet met formule in Excel? Dat moet toch ook gewoon lukken?

wat dacht je van de oplossing onder #2 (van Wiki). :p

die geeft een oplossing met formules.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

wat dacht je van de oplossing onder #2 (van Wiki). :p

die geeft een oplossing met formules.

Oeldere

Beste Oeldere, ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Welke #2 op Wiki site? Gr. Erwin

het antwoord van wiki (in jouw vraag, is dit de 2e reactie).

bekijk de formule maar eens, dit ziet er indrukwekkend uit.

dit is de reactie vóór VBA.

even de oplossing van WIKI als bijlage toegevoegd.

Oeldere

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik heb geprobeerd deze te analyseren, maar dit gaat te ver. De setting c.q. het bestand is ook niet gelijk aan hetgeen ik als voorbeeld heb geupload. Dit helpt mij niet echt verder helaas.

eerst de data in kolommen onderverdelen, daarna kan hiermee gewerkt worden.

dit gaat als volgt: data (gegevens) => tekst naar kolommen.

je kunt dan aangeven waar de kolommen worden gemaakt.

vervolgens kun je met de som.als-formule deze totale optellen.

Oeldere

Bijlagen

Zie de bijlage.
Verondersteld wordt dat de teksten in kolom E niet langer zijn dan 1000 tekens.
De sterretjes in kolom A op blad1 kun je achterwege laten.

Voor de duidelijkheid:
Let er wel op dat in kolom A in het blad "soorten transacties" geen blanco's mogen voorkomen. En als je beslist die lange naam van dat blad wil handhaven, kun je de bereiken op dat blad beter een naam geven.
Die #NB kun je zelf wel wegwerken, neem ik aan.

Laatst bewerkt:
Dit ziet er al heel goed uit. Dank! :) :thumb:

Een nadeel is dat er geen blanco's mogen staan in kolom A. Ik verwacht dat ik de 1.000 tekens niet overschrijdt, maar vallen deze beide zaken nog op te lossen?

Wat bedoel je met onderstaande?
En als je beslist die lange naam van dat blad wil handhaven (hoeft niet van mij hoor), kun je de bereiken op dat blad beter een naam geven.

De #NB kan je wegwerken met een aanvulling op de formule, toch? Weet jij die zo?

Dit ziet er al heel goed uit. Dank! :)
Een nadeel is dat er geen blanco's mogen staan in kolom A. Ik verwacht dat ik de 1.000 tekens niet overschrijdt, maar vallen deze beide zaken nog op te lossen?
Als in E-kolom de tekst in een rij meer dan 1000 tekens kan bevatten, dan wijzig je (vanzelfsprekend zou ik zeggen) het getal 1000 in een hoger getal.

Wat bedoel je met onderstaande?
En als je beslist die lange naam van dat blad wil handhaven (hoeft niet van mij hoor), kun je de bereiken op dat blad beter een naam geven.
Je kunt de A- en B-kolom (voor zover die gegevens bevatten) afzonderlijk een naam geven.
Dan kun je die naam in de formule gebruiken i.p.v. de lange naam van het blad met rij- en celverwijzingen.

De #NB kan je wegwerken met een aanvulling op de formule, toch? Weet jij die zo?
Ja, natuurlijk. En die zou jij ook kunnen weten als je HEEL EVEN op dit forum had gezocht. Vooruit dan maar (voor F2):
Code:
=ALS(ISNB(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC('soorten transacties'!A$1:A$6;$E2);'soorten transacties'!B$1:B$6));"";ZOEKEN(1000;VIND.SPEC('soorten transacties'!A$1:A$6;$E2);'soorten transacties'!B$1:B$6))

Een nadeel is dat er geen blanco's mogen staan in kolom A.
Dat hoeft toch geen groot probleem te zijn?
Via Bewerken - Vervangen kun je in enkele seconden alle lege cellen in kolom A vervangen door een willekeur teken.
Kan evt. ook met een eenregele macro:
Code:
[A1:A400].Replace What:="", Replacement:="x"
Die plaatst in het bereik A1:A400 tot de laatste cel waarin je gevens hebt staan, een x in de lege cellen.

Ehietland,
markeer de vraag even als "opgelost" aub (rechts-onderaan).
Dat kan alleen de vragensteller doen.

Laatst bewerkt:
Ehietland,
markeer de vraag even als "opgelost" aub (links-onderaan).
Dat kan alleen de vragensteller doen.

ehietland , in de niet aangepaste layout van helpmij staat " status van de vraag " rechts onderaan > vraag is opgelost

De vraag als opgelost markeren moet inderdaad rechts-onderaan en niet links-onderaan
zoals ik schreef (ik heb mijn bericht hierboven inmiddels aangepast).
Dank voor je opmerkzaamheid, Trucker.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan