• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken kolom A en Kolom C

Status
Niet open voor verdere reacties.

1vogeltje1

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2010
Berichten
24
Hallo iedereen,

Ik heb in excel 2 sheets gemaakt. In de eerste sheet staan allerlei gegevens over naam van het product (in kolom A), type product (in kolom B) en prijs van het product in (kolom C).
Nu wil ik in de andere sheet aangeven om wat voor product het gaat (kolom A) en hoe duur het product is (kolom B)

Het probleem zit hem in de prijs. Als er in kolom A van sheet 2 niks staat dan moet de prijs €0,00 zijn (in kolom B van sheet 2). Als er wel een product staat, dan moet de prijs van het product (in kolom A van sheet 1) er staan.

Ik meen dat je gebruik moet maken van de ALS-functie en de VERT.ZOEKEN-functie
vb:
Sheet 2

=ALS(A1="";0;(VERT.ZOEKEN(Sheet1!A1:A4;Sheet1!C1:C4;2;ONWAAR)))
(om kolommatrix te maken, selecteerde ik A1:A4 + ctr C1:C4)

Als er in kolom A van sheet 2 niks staat, dan wordt kolom B €0,00, maar staat er wel wat dan krijg ik de foutmelding #WAARDE!
Wat moet ik doen?
 
Probeer het zo eens.

Code:
=ALS(A1="";0;VERT.ZOEKEN(A1;Sheet1!A1:C4;2;ONWAAR))
 
Bedankt voor je reactie Harry,

Maar je oplossing werkt niet,

Ik krijg als uitkomst iedere keer 0 terwijl de uitkomst dan 2 moet zijn.

Ik vraag me dus af of het wel kan wat ik wil. Ik wil namelijk de formule vert.zoeken toepassen op twee afzonderlijke kolommen (de kolommen A en C). Hoe kan ik dit doen?

Alvast bedankt,
 
Even je bestandje uploaden wil wel eens helpen.
 
Ok zie hier het bestand:
Ik hoop dat je hier voldoende aan heb, zo niet dan hoor ik het graag
 

Bijlagen

  • vb excel.xls
    14,5 KB · Weergaven: 43
In C2, als het product werkelijk bestaat.
Code:
=ALS(B2="";0;VERT.ZOEKEN(B2;Sheet1!$B$2:$E$6;2;0))
anders:
Code:
=ALS(B2="";0;ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B2;Sheet1!$B$2:$E$6;2;0));"product bestaat niet";VERT.ZOEKEN(B2;Sheet1!$B$2:$E$6;2;0)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan