• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken levert #waarde! op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Benat

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2007
Ik gebruik vrij vaak verticale zoekfuncties. Meestal heb je in het databestand dat je wilt uitbreiden met data uit een andere sheet, data staan in het bereik van de zoekwaarde die niet in de tabelmatrix voorkomt. Dat levert dan de tekst "#waarde!". Nou is dat niet zo erg, maar als ik vervolgens de functie rang op die verticale zoekdata wil uitvoeren, werkt dat niet, omdat er ook velden zijn met stringdata ipv numeriek. Mijn vraag is kan ik in een formule voorelkaar krijgen dat die "#waarde!" vervangen wordt door een leeg veld. Ik had zoiets bedacht:

=ALS(VERT.ZOEKEN(A2;Blad4!A:B;2;0)>0;VERT.ZOEKEN(A2;Blad4!A:B;2;0);"")

maar dat werkt niet, want stringdata kan nooit groter zijn dan nul, dus dan blijf ik "#waarde!" krijgen:mad:

Iemand een ideetje?

Benat, Dat kan je afvangen met de functie ISTEKST. Hiermee test je of je gevonden waarde een tekst is. Je formule zou er dan zo uit komen te zien
Code:
=ALS(ISTEKST(VERT.ZOEKEN(A2;Blad4!A:B;2;0));"";VERT.ZOEKEN(A2;Blad4!A:B;2;0))

Groet, Leo

Benat, Dat kan je afvangen met de functie ISTEKST. Hiermee test je of je gevonden waarde een tekst is. Je formule zou er dan zo uit komen te zien
Code:
=ALS(ISTEKST(VERT.ZOEKEN(A2;Blad4!A:B;2;0));"";VERT.ZOEKEN(A2;Blad4!A:B;2;0))

Groet, Leo

Dank voor de tip. Hij werkte niet helemaal, maar je hebt me op het goede spoor gezet. Met ISGETAL werkt de formule wel. Hartstikke bedankt!

Benat, Snap het niet helemaal dat 't niet werkte... Waarschijnlijk heb jij de "" nog staan bij het 'false' gedeelte van het 'if-statement', en dan moet je inderdaad gaan testen met ISGETAL. Maar goed, hoe dan ook... Je hebt je oplossing gevonden. En dáár gaat het toch allemaal om!:)

Groet, Leo

P.s. zet je 'm nog ff op opgelost? Dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan