• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken maar rekening met jaartal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danielle22

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Hallo allemaal,

Ik kom ergens niet uit. Ik heb testnummers in blad 1 en daar hoort een registratienummer bij. Dit registratienummer staat op blad 2. Nu kan ik het registratienummer erbij zoeken doormiddel van vertikaal zoeken, maar dat gaat nu helaas niet op.

Want er moet ook rekening gehouden met het jaartal ervan.

Ik heb als bijlage een voorbeeld toegevoegd, wat ik bedoel. Kan iemand mij helpen met dit probleem?

Groetjes,

Danielle
Bekijk bijlage vraag voorbeeld.xls

Hoi Danielle,

In je test bestand staan een aantal fouten,
op bv de eerste regel zet je 2009 daar achter, Klopt, dit testnummer is niet gewijzigd het nummer klopt wel maar dit komt omdat het de eerst gevonden regel is.
Als ik dan op blad2 kijk komt 2009 helemaal niet voor met het testnummer wel 2006 dit controleer dit eerst even en pas aan waar nodig.

Met verticaal zoeken kom je er niet, hoewel je kan een trucje toepassen door op blad2 een extra kolom toe te voegen en daar in te plaatsen =A2&B2
en dan =VERT.ZOEKEN(A2&B2;Blad2!A:D;4;ONWAAR) dit is wel simpel te doen.

Wat ook kan is het volgende, is wel iets meer een uitdaging.

Formule voor blad1 C2:
de volgende formule is een matrix formule dus invoeren met CTRL+SHIFT+ENTER

Code:
{=INDEX(Blad2!$A$2:$D$12;VERGELIJKEN(Blad1!A2&B2;Blad2!$A$2:$A$12&Blad2!$B$2:$B$12;0);4)}

Hoi Eric,

Heel erg bedankt voor je reactie. Je gaf aan:

In je test bestand staan een aantal fouten,
Als ik dan op blad2 kijk komt 2009 helemaal niet voor met het testnummer wel 2006 dit controleer dit eerst even en pas aan waar nodig.

Maar dit klopt wel, ik heb het er niet helemaal duidelijk in gezet. Op blad 1 is het jaartal van de uitvoering en op blad 2 staan de eventuele wijzigingen. Dus op blad 1 (bijvoorbeeld bij de eertse regel) is de test uitgevoerd in 2009 en op blad 2 is het beginjaar 2006 (dus daarna niet meer gewijzigd) dus dan moet die gewoon de waarde van de registratie hebben.

Maar stel dat op blad 1 de uitvoerdatum in 2011 is geweest en op blad 2 staat bijvoorbeeld dat het registratienummer van 2008 t/m 2009 het getal 3317 was maar in 2010 is overgegaan in 3332 (zie blad 2 regel 5 en 6) van het eerste bestand. dan zou die de waarde van 2010 moeten geven (omdat die toen voor het laatst gewijzigd was)

Zij mijn nieuwe bijlage. haha best lastig, ik kom er nog steeds niet helemaal uit..

Groetjes,

Danielle

Bekijk bijlage test1.xls

Top :thumb:, bedankt!

Dit klopt zo, ik ga gelijk even kijken hoe je dit gedaan hebt.

Groetjes,

Danielle

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan