• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken meerdere waardes onder elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

spreut

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2008
Ik ben een bestandje aan het maken waar ik kan zien of er meerdere categorien zijn waar ik een artikel in moet plaatsen.

Wij hebben bijvoorbeeld in onze categorien subcategorien. deze hebben een nummer, zo kan ik in een oogopslag kijken in welke categorie ik iets moet plaatsen bijv:

- Jack Kabel (4) 4
- Kaarsen (4878) 4878
- Optische Kabel (5) 5
- Professionele Audiokabel (6) 6
- XLR Kabel (8) 8
- Tulp Kabel (9) 9
- LED Kaars (1263) 1263
- Audio Schakelaar (11) 11
- DIN Kabel (130) 130

Als ik nu in een cel kaars invul moet ik in een andere cel meerdere categorie nummers zien: 4878
1263

Het kunnen er ook 10 verschillende zijn.
Ik heb de lijst al zo gemaakt dat ik de nummers die tussen haakjes staan automatisch in de rechter kolom apart komen te staan.
=DEEL(A537;VIND.SPEC("(";A537)+1;VIND.SPEC(")";A537)-(VIND.SPEC("(";A537)+1))

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt.
De lijst is veeeeeel langer, deze gegevens halen wij zo altijd uit ons systeem. dus kolom a en kolom B worden 1x per week geüpdatet

Bijlagen

bedankt voor de snelle reactie, maar wij hebben alleen excel starter op de zaak waardoor ik niet met vba kan werken.

Zonder VBA is dit deel van je vraag meoilijk te realiseren:
moet ik in een andere cel meerdere categorie nummers zien: 4878
1263

ik weet dat dit erg lastig is, maar wij hebben hier 18 pc's met office starter, en iedereen zou met dat bestandje moeten kunnen werken. dus dat zou een dure grap worden.
Ze mogen ook bij elkaar naast elkaar of onder elkaar mogen staan.
ik heb de hoop nog niet opgegeven dat er toch op een of andere manier iets mogelijk is.

Als ze onder elkaar mogen staan: zie bijlage.
Hoe je de error-messages behandelt mag je zelf kiezen (de formule uitbreiden met een "if(iserror(formule...." of verbergen met Voorw.Opmaak.

Bijlagen

ik denk dat hij nog niet helemaal werkt. ik heb de lijst even compleet gemaakt, maar als ik bijv kaars zoek zou ik meerdere moeten vinden.
Ik vergelijk dit met de ctrl f functie.

Bijlagen

Uiteraard moet je het bereik in de formule aanpassen aan het gegevens-bereik. Je kan hiervoor ook een dynamisch genaamd bereik gebruiken indien je daarmee vertrouwd bent.

Bijlagen

Ja stom van mij.
Geweldig, dit is precies wat ik nodig had.
hartstikke bedankt.

Ik vind het helemaal geweldig,
Nu komt nog een extratje.
Dat ik de cellen die belangrijk zijn kan selecteren en bij elkaar krijg.

Ik krijg nu mijn lijst met cijfers onder elkaar.
Is het mogelijk deze in 1 cel achter elkaar te krijgen met steeds een komma er tussen?

Zoals bij omschrijving led kan het voorkomen dat de werk kleding er bij staat, deze moet ik dan niet hebben.
misschien is het het makkelijkst als ik die die ik belangrijk vind een 1 in de cel er achter geef of zo. en deze dan bij elkaar krijg.

1693
564
626
627

wordt dan 1693,564,626,627

Bijlagen

30 getallen in 1 cel door een komma gescheiden lijkt mij niet echt duidelijk en overzichtelijk

dat hoeft ook niet.
Ik moet deze cel kopieren en in ons systeem plakken. Dan zet hij het in de juiste categorie.

Zoals bij omschrijving led kan het voorkomen dat de werk kleding er bij staat
Dit kan je gedeeltelijk opvangen door als zoekwoord in te geven "led ", dus led spatie.

mijn grootste probleem ligt bij het selecteren bij de juiste cellen, en deze onder elkaar te krijgen.
Als ik dit heb zou ik &","& kunnen gebruiken en ben klaar.

Goede morgen.
Kan dit ook andersom?
zo dat ik een vinkje kan zetten bij die die ik wil hebben?

zoals je ziet heb ik aan de rechter kant een copy/pasteknop gemaakt.
nu is het probleem als daar een lege cel in komt( zoek omschrijving kabel) is er een lege cel, dan krijg ik alleen nog maar #waarde! fout.
ook als ik meer cellen toevoeg als dat er waardes zijn.
Nu heb ik tot H23 gedaan, maar zou het graag veel langer willen maken.

Sorry maar ben het nog aan het leren.

Bijlagen

Het bestand in post 16 is aangepast aan wat ik denk dat je bedoelt.
Maar deze zin begrijo ik niet:
zoals je ziet heb ik aan de rechter kant een copy/pasteknop gemaakt.

Laatst bewerkt:
Er zou moet een x bij gewenste staan , en ik heb aan de rechterkant een cel voor alle getallen die ik wel wil hebben gezet. deze cel moet ik uiteindelijk gekopieerd worden en op de site gezet worden.
Het probleem is dat als ik deze formule verder kopieer dan dat de getallen staan werkt deze niet meer, of ik heb veel te veel comma's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan