• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken met 2 waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Normaal altijd ingelogd op mijn werk, en gewoon mijn login kwijt dus vrees dat ik het even zo moet doen.

Ik ben bezig een database op te zetten en net voor ik denk klaar te zijn, kom ik op het volgende probleem.
Verticaal zoeken neemt de eerste waarde die deze kan vinden. Mijn grootste probleem is dat ik met een Engelse versie van Excell werk, en vaak niet ver kom.

Ik wil verticaal zoeken naar een bepaalde waarde mits deze ook overeen komt met een andere waarde.

Ik heb een voorbeeld van een deel van het bestand waar ik mee werk.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Zou iemand mij kunnen aantonen hoe ik dit op kan lossen.
Het liefst zelfs in dat bestand (zodat ik dit kan openen in het Engels)

Bij voorbaat dank,

Skystormer,

Zou jij aan kunnen geven welke waarde overeen moet komen met welke waarde ?
Kortom : Zou je de vraag iets kunnen toelichten met bijvoorbeeld de gezochte waarden en het daarbij behorende antwoord ?

Ik heb een vermoeden dat het met Vert.Zoeken niet gaat lukken. Maar wel met Somproduct.

Code:
=SOMPRODUCT(('Value list'!$D$1:$D$2000=B2)*('Value list'!$B$1:$B$2000=D2)*('Value list'!$A$1:$A$2000=F2)*('Value list'!$E$1:$E$2000))

Zoekitems: B2 - D2 - F2

Ik weet niet zeker of ik de juiste zoekitems gebruik maar toch...

Cobbe

Bijlagen

Wat zijn de waarden waarop gezocht moet worden?

Sorry was vergeten dat toe te voegen:

Op blad 1 wil ik in kolom H een formule die aangeeft de waarde die staat in tabblad (Value list) Als kolom D en A overeen komen met de waardes in tabblad 1 in kolom B en F.

Laatst bewerkt:
Somproduct kan gebruikt worden als je zeker weet dat elke waarde maar 1x voor komt.
Code:
=SOMPRODUCT(('Value list'!$A$1:$A$1066=Sheet1!$F2)*('Value list'!$D$1:$D$1066=Sheet1!$B2)*('Value list'!$E$1:$E$1066))

Of in Engels:
=SUMPRODUCT(('Value list'!$A$1:$A$1066=Sheet1!$F2)*('Value list'!$D$1:$D$1066=Sheet1!$B2)*('Value list'!$E$1:$E$1066))

Een andere mogelijkheid is via INDEX:
Code:
=INDEX('Value list'!$E$1:$E$1066;KLEINSTE(ALS('Value list'!$A$1:$A$1066&'Value list'!$D$1:$D$1066=$F2&$B2;RIJ(E1:E1066));1))

Of in Engels:
=INDEX('Value list'!$E$1:$E$1066,SMALL(IF('Value list'!$A$1:$A$1066&'Value list'!$D$1:$D$1066=$F2&$B2,ROW(E1:E1066)),1))
LET OP : dit is een matrixformule - afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. Hij pakt de 1e waarde die hij tegenkomt.

Succes,

Als ik somproduct of vertikaal zoeken op 2 waarden hoor denk ik meteen aan een draaitabel.
Is dat misschien een optie?
Zie bijlage voor een voorbeeldje.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan