• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken met dezelfde waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danielle22

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Hallo allemaal,

Ik heb een bestand en daar wil ik de omschrijving bij zoeken. Maar nu wil ik dat met verticaal zoeken doen. Dus als getal 5 voorkomt dan moet die de omschrijving ervan geven. Maar als die nog een 5 tegenkomt (zeg maar de tweede) dan moet die de bijhorende omschrijving daarvan nemen en niet de omschrijving van de eerste 5.

Zie bijlage.

Kan ik dit doen met verticaal zoeken?

Groetjes,

Danielle
Bekijk bijlage voorbeeld.xls

ik stap niet helemaal wat je bedoelt mar verticaal zoeken kan in excel gewoon met de filter

Verticaal zoeken gaat alleen met de eerste waarde goed. Stelt ik zoek de waarde 5. Dat is geen uniek nummer in de zoekwaaardes. Dus de eerste 5 die de formule tegenkomt moet de daarbijhorende omschrijving geven.

Maar stel dat er nog een 5 in saat dan moet die niet de omschrijving geven van de eertse 5, maar van de tweede.

Zie bijlage. Ik heb het gekenmerkt met de kleuren. Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Groetjes,

Danielle

In B2 Daniëlle:
Code:
=ALS($A$2="";"";ALS(ISGETAL(KLEINSTE(ALS(Blad2!$A$1:$A$7=$A$2;RIJ(Blad2!$A$1:$A$7));KOLOM()-KOLOM($B$2)+1));INDIRECT(ADRES(KLEINSTE(ALS(Blad2!$A$1:$A$7=$A$2;RIJ(Blad2!$A$1:$A$7));KOLOM()-KOLOM($B$2)+1);KOLOM(Blad2!$B$2);;;"blad2"));""))
Of deze NIET Matrix.
Code:
=ALS(ISFOUT(INDEX(Blad2!$B$1:$B$7;INDEX(KLEINSTE((Blad2!$A$1:$A$7=$A$2)*(RIJ(Blad2!$A$1:$A$7));KOLOM(Blad2!A$1)+AANTAL.ALS(Blad2!$A$1:$A$7;"<>"&$A$2));0)));"";INDEX(Blad2!$B$1:$B$7;INDEX(KLEINSTE((Blad2!$A$1:$A$7=$A$2)*(RIJ(Blad2!$A$1:$A$7));KOLOM(Blad2!A$1)+AANTAL.ALS(Blad2!$A$1:$A$7;"<>"&$A$2));0)))

Laatst bewerkt:
Een iets kortere oplossing in de bijlage bij dit bericht.
(en als je op blad2, resp. A2:a12, B2:B12, en A2:B12 een (korte) naam zou geven, kan het nog korter).
De formule in B2 op blad1 kun je eenvoudig naar rechts en beneden kopiëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan