• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken met meerdere trefwoorden

• Onderwerp starter Onderwerp starter WVE
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

WVE

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2017
Beste excelleerders,

Voor mijn werk gebruik ik dagelijks tabbladen waar ritten in staan, een met opbrengsten en een met kosten. Die bevatten vertreklocaties en bestemmingslocaties. In 4 achtereenvolgende kolommen staat dan bijvoorbeeld: Breda; Nederland; Antwerpen; Belgie. Dit geeft aan dat de rit van Breda, Nederland naar Antwerpen, Belgie gaat.
Soms staat die exacte volgorde ook zo ingevuld in het tweede tabblad, maar niet altijd. Ik wil kunnen zoeken op specifieke ritten om de opbrengsten en kosten naast elkaar te kunnen leggen. Met de functie 'Verticaal Zoeken' kan ik slechts zoeken op 1 trefwoord, terwijl ik er minimaal 2 wil invullen. Er zitten namelijk ook ritten bij van Breda; Nederland; Berlijn; Duitsland. Als ik 'Verticaal Zoeken' gebruik voor het trefwoord 'Breda', kom ik op 'verkeerde' ritten uit.

Weet iemand hoe ik kan zoeken op 2 trefwoorden die in dezelfde regel in verschillende kolommen staan?

Bij voorbaat dank.

WVE

lijkt mij prima op te lossen met het filter dat excel heeft.

lijkt mij prima op te lossen met het filter dat excel heeft.

Momenteel werk ik met het filter inderdaad, maar als dit via een formule zou kunnen staan de gegevens meteen duidelijk op een rij en kunnen er geen (typ)fouten worden gemaakt met het overnemen van de gegevens. Vandaar dat ik op zoek ben naar een formule!

Voeg een kolom toe aan je brongegevens die de info samenvoegt in 1 cel: =A1&"|"&B1 en gebruik dan de VERGELIJKEN functie om die info op te zoeken en de INDEX functie om de naastliggende gegevens op te halen. Met een voorbeeld bestandje laat ik zien hoe...

Met INDEX() en VERGELIJKEN() moet dat wel lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan