• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken met twee waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

mbn321

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2011
Berichten
5
Goedemiddag,

Ik probeer de data van een worksheet overeen te laten komen met de data in een andere worksheet. Echter is het de bedoeling dat er met vertical loop-up op twee waardes wordt gezocht, namelijk op jaartal en op company name. Nu heb ik in kolom N (tabblad CEO compensation) deze twee cellen samengevoegd zodat een simpele vertical look up voldoende dient te zijn. Het werkt echter niet, de functie zoekt er een getal bij die niet overeenkomt met de ingevoerde zoekcriteria

Wat doe ik fout? Er is waarschijnlijk een simpele verklaring voor, alleen ik kom er zelf niet uit waar de fout zit. Als iemand mij hiermee kan helpen zou het top zijn, alvast bedankt!

PS. het is een erg beknopte versie van het bestand.Bekijk bijlage test.xlsx
 
Bedankt voor de reactie. Ik had het al op het forum rondgekeken, en was die post al tegen gekomen. Wat daar o.a. staat over het samenvoegen van de cellen, heb ik al gedaan. Het werkt echter niet. Verder in die post vond ik helaas niets relevants toepasbaar.
 
In cel N2 staat de waarde: '2000AMSOUTH BANCORPORATION'
Deze waarde zoek je volgens de formule in cel O2 in het bereik: 'Balans data'!N2:S630'
Echter in kolom N van dat tabblad wordt deze waarde niet gevonden en omdat je geen laatste argument geeft in de formule (waar of onwaar) pak hij een verkeerde waarde.
Ik vermoed dat je gedachte gang is: ik zoek in kolom S en wil de waarde uit kolom N terug vinden.
De functie VERT.ZOEKEN kan alleen naar rechts zoeken en niet naar links.
 
Als je de kolom A Balans data aan de andere kant zet zal het wel lukken.
Vert.Zoeken werkt van links naar rechts.
Dus het geen je zoekt staat links "2000AMSOUTH BANCORPORATION" dus kolom 1 en daarvan uit ga je naar rechts.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Suc6
 
via index en match zul je dat moeten doen
Code:
=INDEX('Balans data'!N2:N630;MATCH(N2;'Balans data'!S2:S630;1);1)
Probeer deze formule eens.
 
In bijlage het bestand met de (meest aangewezen) index/match aanpak zoals popipipo voorstelde, en voor de leukigheid een Vlookup die toch naar links werkt :cool:
 

Bijlagen

  • VlookupNrLinks.zip
    75,8 KB · Weergaven: 38
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan