• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken met zoekwaarde bevat

Status
Niet open voor verdere reacties.

enrico85

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2013
Berichten
56
Hallo allemaal,

Ik probeer met de volgende formule de locaties te bepalen van de klantennummers:

Code:
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad2!$A$3:$B$9;2;0)

Echter vind die nu ook alleen maar exacte matches. Hoe moet ik deze formule aanpassen zodat die alle locaties kan wegschrijven?
Er staan namelijk in willekeurige volgorde soms tekst en/of cijfers ervoor en/of erachter.

Ik heb even een voorbeeld gemaakt hiervan, waar de waardes in blad 1 kolom b weggeschreven dienen te worden.

Hoor het graag.

groet
enrico
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 83
Formule voor B3

Code:
=VLOOKUP(VALUE(MID(A3;MATCH(TRUE;ABS(CODE(MID(A3;ROW($A$1:INDEX(A:A;LEN(A3)));1))-52,5)<5;0);8));Blad2!$A$3:$B$9;2;0)

Dit is een matrixformule dus afsluiten met ctrl-shift-enter

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Met behulp van een kleine functie werkt dat ook prettig.
 

Bijlagen

  • klantnummers(cobbe).xlsm
    16,3 KB · Weergaven: 109
deze doet het ook als er een cijfertje voor staat.
Code:
Function cf(cel As Range, locaties As Range)
    Dim R As Range
    For Each R In locaties.Columns(1).Cells
        If InStr(1, cel, R) > 0 Then cf = R.Offset(, 1): Exit Function
    Next
End Function
 
Andere matrixformule:
Code:
=INDEX(Blad2!B$3:B$9;MIN(ALS(LENGTE(A3)>LENGTE(SUBSTITUEREN(A3;Blad2!A$3:A$9;""));RIJ(A$3:A$9)-2)))
 
Gezellig. Ik heb er ook nog eentje.
Code:
=INDEX(Blad2!$B$3:$B$9;VERGELIJKEN(WAAR;ISGETAL(VIND.SPEC(Blad2!$A$3:$A$9;A3));0))
 
Omdat het zo gezellig is.
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.ALLES(Blad2!$A$3:$A$9;A3);Blad2!$B$3:$B$9);"")
 
Kijk maar in help bij zoeken en daarna bij vind.alles. De functie zoeken laat naar 1000 zoeken in blad 2.(net geleerd van HSV dat het daarom ging).
Daarna gaat hij over op de vectorfunctie van vind.alles (hij zoekt op blad 2 bv naar de waarde van cel A3 in kolom A, waarmee hij de waarde ophaalt uit range B (een soort gelijk oversteken van cel A naar B).

Voor de waarde 15 doet hij het ook.
Van 0 tot en met 14 zijn er lege resultaten.
Dat is dan weer iets wat ik niet begrijp haha.
Groetjes, Ron.
 
Laatst bewerkt:
1000 is het aantal tekens waarin wordt gezocht.
Bij 0-14 vindt hij het getal niet dat op teken 15 begint, dus ook geen retourwaarde.
 
Bedankt voor al jullie oplossingen!

Nu kan ik weer verder.

groet
enrico
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan