• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken ; naast elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

HennesJean

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2009
Goededag,

Ik ben bezig geweest met een verticaal zoek formule maar kom er niet helemaal ut.
Ik heb links twee kolommen en rehcts twee kolom.

Ik wil de artikelnummers matchen, zodat deze naast elkaar staan. De kolom met prijs, in dit voorbeeld, moet ook 'mee' verhuizen.

Klinkt onlogisch, vandaar de bijlage

wie heeft hiervoor de perfecte formule?

Dank alvast

Bijlagen

Hennes Jean,

Het verhaal is inderdaad niet helemaal duidelijk en ook het voorbeeld maakt het voor mij niet veel duidelijker.
Maar ik heb toch een poging gedaan. Wat ik er van begrijp is dat jij naast de rechtse kolom het artikel uit de linkse kolom wil plaatsen maar dan ook met de prijs. :):)

Bijlagen

re:

Hi,

Bedankt voor je snelle reactie.

Wat je formule doet; volgens mij; is het artikelnummer dat staat in D, zoeken en vergelijken met het artikelnummer dat in A staat, en waarvan de prijs is B staat.

Dit is exact ook wat het moet doen!

Zou je deze formule kunnen uitleggen(wat gebeurd er...?) zodat ik deze zelf ook kan toepassen?

Geweldig, dankje..

Hennes Jean,

Blijkbaar was je verhaal toch niet zo onduidelijk. :)
Code:
=VERT.ZOEKEN($D1;$A:$B;2;ONWAAR)

Wat de formule doet is het volgende : Hij kijkt wat in $D1 staat, Zoekt dit op in de meest linkse kolom in het aangegeven bereik, in dit geval heb ik $A:$B aangegeven.
Als er iets gevonden wordt wat exact gelijk is ( komt door het gedeelte ONWAAR in de formule ) kijkt hij in de 2e kolom. Als je het zoekbereik groter maak kan je ook in 4e of 10e kolom kijken.
Hopelijk is het zo duidelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan