• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken ook de dubbele waarden meenemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JANHooyman

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2021
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken testen naar een oplossing maar tot op heden niet gevonden, misschien weet iemand van jullie een oplossen.

Uit enkele gegevens die dagelijks wijzigen, wil ik dmv verticaal zoeken alle gegevens bij elkaar zoeken dmv vert.zoeken die aan een datum voldoen.
De datum wordt geselecteerd uit een lijst.
Het probleem is dus bij dubbele datums wordt slechts de eerste data verzameld, maar ik moet de gegevens van alle datum's hebben.
Iemand een idee hoe dit op te lossen.
En draaitabellen en filteringen is geen optie helaas, anders was ik al klaar geweest.

Zie de bijlage.

Bijlagen

Beste Jan,

Als je beschikt over Excel 365 (of Excel 2021). Dan kun je hiervoor de FILTER functie gebruiken.

PHP:
=FILTER(A2:D15;A2:A15=A17;"")

Je gegevensvalidatie kun je dan Uniek maken met de UNIEK functie

PHP:
=UNIEK(A2:A15)

Zie bijgevoegde sheet.

Groet,

Xharx

Bijlagen

Xharx,

Super, dit werkt perfect.
Zou er ook een oplossing zijn voor oudere versie van office.

Bedankt.

Met Excel werken en afzien van autofilter ? CIT.

Niet met VERT.ZOEKEN of FILTER maar met ouderwetse matrixfuncties (afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen).

Bijlagen

En zo kun je een validatielijst maken met unieke waarden.
Als je deze in cel I2 zet en doortrekt naar beneden krijg je de lijst te zien. Vervolgens verwijzen naar dat bereik in je validatie.

Dit zou geen matrix formule moeten zijn.

Code:
=IFERROR(INDEX($A$2:$A$15;MATCH(0;INDEX(COUNTIF($I$1:I1;$A$2:$A$15);0);0));"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan