• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken op één van twee criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

markweijman

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2011
Ik ben bekend met de functie verticaal zoeken. Ik vraag me echter af of het volgende mogelijk is:

Ik wil graag in kolom C2 een bedrag hebben die zowel op het criterium A2 als B2 kan vallen.

Zie bijlage voor meer informatie. Ik hoor graag of iemand toevallig een oplossing heeft.

Alvast bedankt! Bekijk bijlage vert zoeken probleem.xls

Lost dit je probleem op?

In cel C2 plaatsen en naar beneden trekken met vulgreep.
Code:
=ALS(OF(G2=A2;G2=B2);H2;"")

of moet je echt met de VERT.ZOEKEN functie werken...

Het moet helaas wel met Vert.Zoeken omdat de codes in kolom G kunnen wijzigen van volgorde.

Dan wordt het dit in cel C2
Code:
{=VERT.ZOEKEN(A2&B2;KIEZEN({1;2};$A$2:$A$6&$B$2:$B$6;$H$2:$H$6);2;0)}

Let op! Is matrix formule en de {} haakjes mag je alleen plaatsen door ipv ENTER een CTRL+SHIFT+ENTER te geven...

Zonder matrix-formule:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;$G$2:$H$6;2;0));VERT.ZOEKEN(B2;$G$2:$H$6;2;0);VERT.ZOEKEN(A2;$G$2:$H$6;2;0))
Succes,

opnieuw met bijlage

Ik begrijp de formule en hij werkt. Echter heb ik nu een volgende vraag. Ik heb iets toegevoegd aan het bestand, iets dat ik vergeten was meteen te doen.

In rij 6 staat dan een code, die niet voorkomt in kolom G, namelijk XX1 en XX2. Wanneer je hierop zoekt, geeft hij een foutmelding. Dit is niet erg, alleen dit zorgt er dus voor dat hij niet meer op kan tellen.
Hoe krijg ik de ISFOUT formulie juist toegepast, zodat hij met deze nieuwe formule van hierboven (van Thankyou) samen kan werken.

Dan kunnen de subtotalen ook onder kolom C geplaatst worden. Alvast bedankt voor alle kennis!Bekijk bijlage Kopie van vert zoeken probleem2.xls

Thanks! Nu nog een dingetje.. Wat als ik C2 + C5 + C7 alleen op moet tellen en bijvoorbeeld in C7 een foutmelding staat. Werkt hij dan nog? Hoe moet ik dan het bereik en dergelijke invoeren.

Sorry voor de verlate reactie - werk.

Als je aantal optellingen op deze manier niet te groot is kan je het zo oplossen:
Code:
=SOM((ALS(ISNB(C2);0;C2));(ALS(ISNB(C4);0;C4));(ALS(ISNB(C7);0;C7)))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan