• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken op basis van 2 voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

PePe22

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2012
Hallo

Ik heb al soortgelijke topics gevonden maar ik kom geen wijs uit de formules die daar genoemd worden.
het doel is om met voorwaarden voor kolom A en kolom B de waarde uit kolom C te selecteren voor mijn respondenten (zie bijlage)
het betreft een ingekorte afstanden matrix in het bestandje.

Kolom E bevat de voorwaarden (postcodes) voor kolom A en
Kolom G bevat de voorwaarden (postcodes) voor kolom B.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen door de geel gemarkeerde vlakken in te vullen (niet handmatig uiteraard)

groeten,
Peter

Bekijk bijlage Matrix.xlsx

Ik denk dat je een andere opzet van matrix moet kiezen. Een opzetje op blad 2 gezet zoals ik het zou doen.

Succes,

Bijlagen

Kan toch ook met een matrixformule?

LET OP! GEEF GEEN ENTER ALS JE HEM GEKOPIEERT HEBT, MAAR CTRL+SHIFT+ENTER!
Code:
=INDEX(C:C;KLEINSTE(ALS(A:A&B:B=$E3&$F3;RIJ(A:A));1))

@ Spaarie

Natuurlijk kan dat met een matrixformule, de opzet van een bestand is echter ook belangrijk.
Ik had een iets andere variant als matrixformule voor het geval dat:
Code:
=INDEX(C3:C46;VERGELIJKEN(E3&F3;A3:A46&B3:B46;0))
maar de werking is hetzelfde. Ik geloof wel in het begrenzen van een bereik.

De opzet is zeker belangrijk en inderdaad is de werking hetzelfde ;)

In het begrenzen van het bereik geef ik je gelijk, maar ik typ (in dit geval) de formules dus is het makkelijker voor mij om ff C:C te typen. Maar goed dat doet er verder niet toe :D

Het is mij nog niet gelukt om het kloppend te maken.

Bij de formule van spaarie krijg ik niet de juiste antwoorden maar gewoon achtereenvolgens de eerste tot vijfde waarde uit kolom C

Bij de formule van ThankYou wordt de juiste waarde wel weergegeven in het functieargumenten venster maar in de cel staat #N/B??

Ik zou het wel graag via mijn huidige opzet willen doen omdat de totale matrix velen malen groter is dan wat ik nu als voorbeeldje heb gebruikt.

Wel alvat bedankt voor jullie hulp maar ik hoop dat iemand mij nog even wat verder kan helpen

andere oplossing

Code:
=SOMPRODUCT(($A$3:$A$50=$E3)*($B$3:$B$50=$F3)*($C$3:$C$50))

Daarvoor dien je wel de punten in kolom C te vervangen door een komma.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Bij de formule van ThankYou wordt de juiste waarde wel weergegeven in het functieargumenten venster maar in de cel staat #N/B??
Formule afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. Excel zet dan zelf de accolades { en } om de formule heen.

lukt dit ook

lukt dit ook als de voorwaarden ipv getallen

voorwaarde 1 datum
voorwaarde 2 uur

zie bijlage

Bijlagen

@makk

Je stelt een (eigen) vraag in de vraag van een medeforumlid.

Dit is tegen de forumregels.

Maak even een eigen vraag aan, dat is voor iedereen duidelijker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan