• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken op basis van de laatst gekende waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

JOSO053

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2020
Hallo,

wellicht een eenvoudige formule, maar voor mij onbekend.
Twee tabbladen
- eerste tabblad: verschillende locaties (op basis van BExxxxx) nummer en twee kolommen waar de resultaten in moeten komen.
- tweede tabblad: de database met alle resultaten van de laatste jaren, sommige BExxxx nummers komen meermaals voor met een ander resultaat.

Hoe kan ik op basis van de datum in tabblad 1 het laatste resultaten zien van elke locatie ( de meest recent gekende datum + de uitslag (tekst)) ?
Hoe kan ik aantal uitgevoerde controle's per locatie zien?

Het bestandje zit in bijlage en ik denk dat ik het vrij duidelijke heb aangegeven in rood.

Aarzel niet om mij te contacteren voor meer info en alvast hartelijk bedankt.

Johan

Bijlagen

wees eerst eens consequent met invoeren van data.
Op tabblad 2 staan cellen met alleen getallen en in andere cellen staat er tekst met BE####.

Probeer deze eens voor C5,D5 en E5 respectievelijk:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/('FAVV controles'!$A$2:$A$270=$B5);'FAVV controles'!$B$2:$B$270);"?")
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/('FAVV controles'!$A$2:$A$270=$B5);'FAVV controles'!$C$2:$C$270);"?")
=AANTAL.ALS('FAVV controles'!$A$2:$A$270;B5)

Bijlagen

Sorry?
Ik begrijp uw reactie niet.
In tabblad 2 staan 3 kolommen; A met de BExxx nummer (locatie) -B met de datum van de controle - C met het resultaat (tekst).
De uitslag moet op tabblad 1 komen (zie kolommen met rode tekst).
Ontbreekt er nog iets, anders hoor ik het graag?

Bijlagen

• FAVV.png
    FAVV.png
    50,7 KB · Weergaven: 4
Probeer deze eens voor C5,D5 en E5 respectievelijk:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/('FAVV controles'!$A$2:$A$270=$B5);'FAVV controles'!$B$2:$B$270);"?")
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/('FAVV controles'!$A$2:$A$270=$B5);'FAVV controles'!$C$2:$C$270);"?")
=AANTAL.ALS('FAVV controles'!$A$2:$A$270;B5)
Hallo,

dat doet het helemaal :-)
Vriendelijk bedankt voor de snelle hulp.

Prettig eindejaar.

@AlexCEL
Dat gaat helaas niet helemaal goed aangezien, zoals @Mde al opmerkte er d.m.v. op div. plaatsen de celeigenschappen naar BE000, BE00, BE0000 enz is aangepast.
Kijk maar eens bij BE00076.
@JOSO053
Het geheel is absoluut niet betrouwbaar.

Ik heb idd. de nummers op tabblad 2 waren zonder "BE000", dus ik heb dit via "celeigenschappen" "aangepast" toegevoegd.
Kan dit een probleem geven? en hoe kan ik dit oplossen?

En als je het toch wil aanpassen kan het zo.
Het geeft het voordeel dat je enkel kan zoeken op zaken die gecontroleerd zijn.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zonder VBA gaat ook.
Even snel dus iets met power query.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan