• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken op slechts deel van omschrijving

Status
Niet open voor verdere reacties.

joris111

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 sep 2011
Berichten
2
ik ben niet zo heel goed in excell, dus hoop dat iemand mij verder kan helpen in eenvoudige taal.
Ik heb een sheet bestaande uit 2 kolommen. In de eerste kolom staat per cel een lange tekst bestaande uit cijfers en diverse woorden (deze noem ik even " omschrijving". Graag wil ik dat in de kolom hiernaast automatisch een code wordt weergegeven. Om dit te doen, heb ik een apart tabblad gemaakt: in eerste kolom een uniek woord dat in de omschrijving kan voorkomen met daarnaast de code die zou gelden (noem ik even " definitiesheet". Ik ben bekend met verticaal zoeken. het probleem is echter dat in de definitiesheet slechts 1 woord staat (dat in de omschrijving kan voorkomen) en dat verticaal zoeken alleen werkt als de volledige celinhoud exact overeenkomt. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen of wellicht kan doorverwijzen naar een site waar ik meer kan lezen.
 
Hallo Joris

Up-load wat je al hebt, natuurlijk ontdaan van gevoelige info.
Hoeven we zelf niet te gokken wat je nu eigenlijk bedoeld.

mvg Peter
 
Beste Peter,

Ik heb het nu niet bij de hand. Dat kan ik morgen doen. Fijn dat je me wilt helpen. Alvast bedankt!
 
Hi Joris,

Welkom op het forum.
Deze formule zou het moeten doen !

Code:
=VERT.ZOEKEN("*"&je zoekwaarde&"*";database met gegevens;1;0)

Anders zien we het voorbeeldje wel komen

Joske
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan