• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RDS999

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2017
Ik wil een totaalbedrag weten van cellen verdeeld over twee rijen.
Om de juiste persoon te vinden gebruik ik verticaal zoeken op BSN. Deze persoon heeft meerdere rijen met vermelding van het BSNummer die ik op basis van een voorwaarde wil optellen.

Ik heb een voorbeeldbestand bijgevoegd om duidelijk te maken wat ik echt wil.

Wie kan mij helpen?

Bekijk bijlage Voorbeeld Excel.xlsx

Daar is de functie SOMMEN.ALS voor uitgevonden.
Code:
C2: =SOMMEN.ALS(Blad2!$D$2:$D$100;Blad2!$B$2:$B$100;B2;Blad2!$A$2:$A$100;A2)

Als ik de formule nu goed begrijp (en ik zeg niet dat ik dat doe), dan lees ik nu dat er wordt opgeteld op basis van BSNummer (kolom A) en Naam (kolom B).
Wanneer ik dat goed lees, moeten beide kolommen overeen komen. Dat is helaas niet altijd het geval.

Ik wil twee rijen optellen op basis van de categorie A en B wanneer er wordt gezocht op BSN.

Alleen Kolom A (BSN) is in mijn 'echte' bestand hetgeen wat overeen moet komen tussen de tabbladen.

Dus meer iets als: verticaal zoeken op BSN (kolom A) als de categorie A is + verticaal zoeken op BSN (kolom A) als de categorie B is.

Maar dan in formulevorm...

Laatst bewerkt:
Je geeft zelf het antwoord al. 2 formules bij elkaar optellen. Echter geen vertikaal zoeken maar som.als. dus som.als zoekwaarde=bsn criteria categorie a en daar tel je dan weer som.als bij op met zelfde zoekwaarde maar dan categorie.

Als ik het goed heb begrepen doet de naam er niet toe

Ik heb nu:

=(SOMMEN.ALS(Blad2!D:D;Blad2!A:A;Blad1!A2;Blad2!C:C;A))+(SOMMEN.ALS(Blad2!D:D;Blad2!A:A;Blad1!A2;Blad2!C:C;B))

Maar daarmee kom ik op 0 uit... En het zou natuurlijk 150 moeten zijn.

Wat doe ik fout?

=(SOMMEN.ALS(Blad2!D: D;Blad2!A:A;Blad1!A2;Blad2!C:C;A))+(SOMMEN.ALS(Blad2!D: D;Blad2!A:A;Blad1!A2;Blad2!C:C;B))

Even met spaties, zodat er geen smileys worden geplaatst.

zet om de gezocht A en B eens "", dus "A" en "B"
Code:
=(SOMMEN.ALS(Blad2!D: D;Blad2!A:A;Blad1!A2;Blad2!C:C;[COLOR="#FF0000"]A[/COLOR]))+(SOMMEN.ALS(Blad2!D: D;Blad2!A:A;Blad1!A2;Blad2!C:C;[COLOR="#FF0000"]B[/COLOR]))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan