• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan93

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2016
Goedemiddag,

In het werkblad "Database" heb ik elk artikel een individuele productcode (kolom D) gegeven. Artikelen die in de kolom "subproductsoort" de waarde "E-loc", "D-loc", "E-treinstel", "D-treinstel", "Goederenwagon" of "rijtuig" hebben, deel ik een trein in. De treinsamenstellingen staan weergegeven in de werkbladen "SST TST", "SST GRT" of "SST GGT".

Nou kan het zo zijn dat ik vergeet een artikel wat ik in bezit heb, in te delen in een trein. Dit wil ik tegengaan en daarom wil ik dat in de database het treinnummer komt te staan waar het desbetreffende artikel is ingedeeld. Daarom heb ik in het werkblad "SST GGT" geprobeerd deze functie in te bouwen m.b.v. de functie verticaal zoeken. In dat werkblad is het treinnummer van de eerste vijf treinengenoemd in kolom A (301 t/m 305).
Als proef heb ik geprobeerd bij artikel TRI22768 de functie in te bouwen. TRI22768 staat in de Database op regel 665 en de functie verticaal zoeken heb ik in AA665 geplaatst. Zoals je ziet geeft excel een error (N/B).

Ik heb de functie Verticaal zoeken als volgt opgebouwd:
Zoekwaarde: Artikelcode in de database (cel D665)
Tabelmatrix: D5:AJ414. Dit is namelijk nu het gebied waarin artikelen in dit werkblad ingedeeld kunnen worden. (50 treinen x 30 wagons)
Kolomindex_getal: 1. Het treinnummer staat immers in kolom A.
Benaderen: ONWAAR. Ik wil namelijk precies het treinnummer hebben.

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.8.xlsx

Wie ziet waar ik waar fout maak?

Zo werkt verticaal zoeken ook niet. Met VERT.ZOEKEN zoek je een waarde in de 1e kolom van het opgegeven zoekbereik en laat je de waarde van de gevonden regel uit 1 van de volgende kolommen uit dat bereik terug geven.

Laatst bewerkt:
Maak even duidelijk wat je waarvandaan waar naar toe wilt kopiëren.

Treinstellen, goederenwagons, rijtuigen en locs uit de database zijn ingedeeld in een trein m.b.v. de unieke artikelcode die elke product heeft. Die indeling/samenstelling is te zien in de werkbladen SST TST, SST GRT en SST GGT. Iedere trein heeft een treinnummer. Dat treinnummer is te zien in de grijze balken in kolom A van de werkbladen SST TST (101-150), SST GRT (201-250) en SST GGT (301-350). Ik wil dat in de database een kolom komt waarin ik dat treinnummer zie, zodat ik in de database kan zien in welke trein het desbetreffende artikel is ingedeeld.

Zorg er eerst voor dat er een logica in de tabbladen zit. Hier is nagenoeg niets mee aan te vangen. Het te zoeken nummer staat in verschillende kolommen de positie van de artikelcode staat op steeds wisselende plaatsen tov het te zoeken nummer. Met formules gaat het volgens mij niet lukken.

Het zal je misschien verbazen, maar er zit heel veel logica in de tabbladen. Op dit moment hebben namelijk de treinstellen, de getrokken reizigerstreinen en de goederentreinen een eigen tabblad. Binnen de tabbladen zelf heb ik voor deze opzet gekozen omdat het horizontaal lezen/zien van de treinen veel natuurlijker is dan verticaal. Bovendien kan ik nu heel makkelijk een trein toevoegen mocht dit nodig zijn.

Het te zoeken treinnummer staat telkens in kolom A. Echter, staat het te zoeken treinnummer wel verticaal gezien wel op verschillende hoogtes t.o.v. de artikelcode. Dat komt omdat sommige treinen om andere specificaties vragen dan andere. Dat probleem had ik zelf ook gezien. Daarom had ik bij wijze van een proef in het werkblad SST GGT een extra kolom ingevoegd en van de eerste vijf treinen het treinnummer in een samengevoegde cel gezet. Mijn gedachte was dat excel dan alleen in de eerste kolom hoefde te zoeken en verticaal gezien op dezelfde hoogte kon zoeken als het artikelnummer.

helaas je trucje met samengevoegde cellen gaat je niks extra's opleveren want excel ziet dat gewoon als 1 cel.. samengevoegde cellen leveren erg weinig op, behalve problemen in formules, excel kan daar niet goed mee rekenen, velen waaronder ik, hebben er een hekel aan.

wat jij wilt is precies de verkeerde weg, wat je zou moeten doen is zorgen dat die treinnummer ingevoerd wordne in je database en daarna middels de indexformules die je al hebt gebruikt kunnen ze worden gepresenteerd in de layout die je nu hebt.

maar de manier die je nu wil doen is een beetje als water terug de kraan in duwen.. ben het eens men V&A dit ga je niet of heel moeilijk in een formule kunnen vangen.
Ik zou echt 1x diep ademhalen en die treinnummers in de database kloppen.

ik heb een klein opzetje gemaakt.
- Ik heb een tabblad "treinen" toegevoegd met en tabelletje met alle treinnrs en namen
- ik heb als extra kolommen ook treinpostie (rij 2 uit SST GGT) en treinID (samenvoeging van treinnr en positie)
- ik heb SST GGT (2) gemaakt met alleen trein 301 en een aangepaste indexformule die dan de loc's en wagons toont opbasis van treinID.

Dat is in mijn ogen de enige logische volgorde. zodra jij een trein op bezit zet in je database moet je ook even de kolommen treinnummer en treinpostie invullen
en als je dat doet heb je altijd het juiste overzicht van treinen en wagons die wel en niet zijn ingedeeld.
niet alles is met een formule op te lossen, jij hebt hier een duidelijk geval waarbij de database onvolledig was opgezet, of door een nieuw inzicht aangepast moet worden, maar dat betekent database (eenmallig) moet aanvullen met de ontbrekende gegevens en zorgen dat bij nieuwe invoer deze informatie ook meekomt maar door op een ander tabblad eerst alle data over een trein uit de database halen en daarna proberen met een formule proberen de ontbrekende data terug te frommelen in de database.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
:thumb:

Onwijs vet. Ik moet er echter nog wel één nachtje over slapen. Het brengt natuurlijk een andere manier van werken met zich mee als er wagons tussen moeten worden geplaatst. En zoals je zegt, is het wel even flink adem halen.

Maar nogmaals bedankt! :love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan