• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken, zoekwaarde range tussen 2 waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackadder91

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jan 2016
hey allemaal,
ik ben nu al een tijd bezig met de functie verticaal zoeken om mijn onderzoeksdata te verwerken, en ik kom er gewoonweg niet uit.
Ik heb een gigantische piekenlijst X tegen Y, en met een functie wil ik de Y waarde van een bepaalde piek X hebben. moet makkelijk zijn met verticaal zoeken MAAR: soms is de gewenste waarde niet aanwezig, en de gewenste waarde fluctueert soms. omdat het een grote dataset is wil ik dat hij dan een error teruggeeft, in plaats van de waarde van een piek X die er gewoon dichtbij ligt. ik heb ook al INDEX (MATCH) truck geprobeerd, maar ook dat werkt niet. Ook functies nesten waardoor hij tussen 2 waarden moet zoeken lijkt niet te werken.
heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? sampledata met verticaal zoeken functie en probleemuitleg zit bijgesloten.
Bekijk bijlage vertikaal zoeken range getallen.xlsx

Als ik het goed interpreteer, zoek je naar de bovengrens, en de gevonden waarde moet groter zijn dan of gelijk aan de ondergrens?
Zo ja, zie bijlage met 4 oplossingsvarianten:
a. met/zonder hulpveld,
b. #DEEL/0! (je wilde een error, dit is een error) of 0 indien niet gevonden.

De opmerking in jouw bijlage "3a2f zit er niet" begrijp ik niet. "Stofje" zit niet in de tabel, dus hoe kun je nu weten of een stofje wel/niet in de tabel zit?

Bijlagen

jep, het ziet er naar uit dat het werkt! goede optie waar ik nog niet opgekomen was, de MATCH (vergelijken) functie gebruiken om te kijken het cijfer dat gevonden is ook daadwerkelijk tussen die waarden valt.

Ik zal nog even een korte extra uitleg geven: wat je hier ziet is een spectrogram van een bloed sample. een m/z waarde is een ander woord voor gevonden moleculair gewicht. elke m/z waarde is een stofje in dat bloed. de intensiteit is een maat voor de hoeveelheid van dat stofje. de m/z waarde kan een klein beetje fluctueren door verschillen in temperatuur in instrument. maar ik zoek dus veel stofjes, bijvoorbeeld stofje 2a. normaal heeft dit stofje een gewicht van exact 2069.95854m/z, maar de piek moet sowieso tussen 2069 en 2071 liggen, anders is het een ander stofje. verticaal zoeken werkt dus prima, totdat het stofje niet aanwezig is in het spectrogram, zoals stofje 3a2f (ook visueel is te zien: er zit geen piek, dus dit stofje zit niet in het bloed). eigenlijk wilde ik dus gewoon dat excel kan zoeken "jow als jij een waarde tussen 2069 en 2071 vind, geef me dan even de intensiteit uit de kolom die er naast staat" maar dat was dus moeilijk dan verwacht, om vertikaal zoeken (en vergelijken/match!) altijd een waarde retourneren, in dit geval dus de waarde van een piek die er een stuk onder ligt en niet klopt. daarom moest ik die error hebben, zodat ik weet of de gerapporteerde intensiteit klopt, of niet.
dus dankjewel! ik heb het even extra beschreven zodat het voor anderen ook makkelijk te vinden is als ze met dit probleem zitten, google leverde namelijk niets op.

Graag gedaan en ook dank voor de uitgebreide terugkoppeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan