• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Ik heb toch nog problemen met vert.zoeken. Met vert.zoeken wordt altijd de eerst waarde, die gevonden wordt, weergegeven. In de bijlage zijn 2 tabbladen opgenomen, waarbij in tabblad 2 gebruik gemaakt wordt van de functie vert.zoeken in tabblad1.
Hier wordt op ordernummer 4016 elke keer de eerste waarde, namelijk 1.569,00 weergegeven.

Nu zou ik de eerste waarde inderdaad 1.569,00 willen zien, maar de 2e zoekwaarde 56.891,00 en de derde waarde 5.697.

Hoe kan dit probleem voor mij worden verholpen?

Boerman

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Blad 2, cel B4 moet de formule zo uit zien:

=VERT.ZOEKEN(Blad1!A4;Blad1!$A$3:$B$18;2)

De zoekwaarde A4 zit in Blad1! neem ik aan ?!
Verander de zoekwaarde voor de cellen blad2, B4 t/m B20

Laatst bewerkt:
Mijn intentie is dat er een zoekwaarde is in blad 2 en er gezocht wordt in blad 1 of de waarde hierin vermeld staat.

Boerman

Begrijp ik dat je in blad 2 B4 een waarde invult, en dat gecontroleerd wordt of die waarde in blad1 kolom B bestaat? Zo nee, wordt er commentaar gegeven?

Want de functie vertikaal zoeken die je nu gebruikt werkt prima.

Edit: Na een beetje knutselen met de functie "Als" en ter verduidelijking een voorwaardelijke opmaakt gemaakt geeft de formule bij een juiste ingave Blad2 B4 de waarde die overeenkomt in blad1 B5, en bij een onjuiste ingave in het rood "Waarde bestaat niet."

Formule: =ALS(A4=(Blad1!A4:A18);VERT.ZOEKEN(A4;Blad1!$A$3:$B$18;2);"Waarde bestaat niet.")

Zie bijlage. Is dit wat je zoekt?
Hulpcel van Richard1970 niet nodig.:) Die gaat pas in werking bij een pull-down selectie button.

Laatst bewerkt:
Paul,

Dit is niet de oplossing.

Ik zou graag willen dat bij ordernummer:
regel 13 - ordernummer 4016 wordt inderdaad de waarde 1.569,00
regel 14 - ordernummer 4016 de waarde 56.891,00
regel 15 - ordernummer 4016 de waarde 5.697,00

De oplossing die Wigi aanbeveelt moet ik nog bestuderen.

Boerman

Ok, geregeld.
Als je het juiste ordernummer kiest, krijg je bijhorend bedrag.
Maakt niet uit in welke cel je welke waarde kiest. Try.
Zie versie 3.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de mogelijke oplossing, maar is deze oplossing ook zinvol wanneer meer dan 10.000 regels doorlopen moet worden?

Boerman

Dan zijn er nog steeds goede mogelijkheden mee ja.
Echter, met documenten van deze orden, is het misschien handig om met acces te gaan werken.
Met excel lijkt het me dan beter om met groepen te gaan werken.
Bijvoorbeeld 20 groepen van ieder 500 regels, maakt ook 10.000.
Dubbele ordernummers met daarbij verschillende gegevens is nooit handig.

Ik heb nu een puill-down knop gemaakt.
Maar uiteraard mag je een ordernummer ook typen, of met een bar-code scanner invoeren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan