• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jansen18

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2009
Ik heb in het excel bestand een soort invulblad: MDW-school. Ik kan bij medewerker A,B of C aangeven welke schoolcode hij heeft. Bijv. Medewerker heeft code: 4101 tot en met 4106. Elke keer als ik een 1 meegeef dan moeten het aantal taken behorende bij een schoolcode uit tabblad school geplaatst worden in tabblad formules LL.
In tabblad formules moet dus formules komen om elke keer automatisch te laten vullen.
Aangezien ik 50 medewerkers heb en per medewerker 4 taken moet ik heel veel formules gaan maken.

Wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen? Het is mij wel gelukt om de formules te maken met verticaal zoeken maar omdat ik 50 medewerkers heb met elk 4 taken, zijn de formules moeilijk te onderhouden. Bovendien kan ik de formules niet doortrekken omdat ze per groep van 4 gaan.

Please help.

Bijlagen

Beste jansen18 ;)

Kijk eens naar het volgende bestandje of het goed is .

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Bedankt Danny.

Maar zou ik de formules ook horizontaal kunnen doortrekken? Dus op rij-niveau. Ik heb nl. meerdere medewerkers.

Beste jansen18 ;)

Bij deze gaat dit niet omdat je met 2 verschillende formules zit in 2 cellen.

Wat ik gedaan heb is, de formule wat aangepast en op tabblad Mdw-school, 3 verborgen kolommen geplaatst zodat de formules mee kunnen opschuiven.
Wat je nu telkens moet doen is het gele blokje celecteren op tabblad Formules LL, je kopiëert dit en plak dit onder Taak1.
Een snellere manier is, selecteer het gele blokje sleep dit geheel onder Taak1 terwijl je de ENTER toets indrukt, zo kan je ook kopiëren en kan je verder slepen zonder telkens te moeten selecteren.

Zijn er nog vragen dan hoor ik het graag. :D

Bijlagen

Danny, het lukt met niet om de juiste formule te krijgen na de laatste rij van taak 1 (zie bestand). Ik heb volgens jouw instructie gekopieerd en geplakt maar ik krijg geen resultaat.

Bijlagen

Beste jansen18 ;)

Ik denk dat ik het verkeerd op had :confused:

Ik dacht dat je meer medewerkers had, maar het zijn meer schoolcodes zie ik. (in topic nr3 staat er meer medewerkers of las ik dat verkeerd ?)
Ik het bestandje aangepast, wat je nu moet doen is de B3:M3 selecteren en gewoon naar beneden slepen en dat zal het wel zijn.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Danny,

Ik heb een nieuw bestand gestuurd waar je een beter beeld kan krijgen wat ik graag zou willen. Ik heb nl. best wel een groot bestand maar ik kan het hele bestand niet uploaden vanwege de grootte. Vandaar dat ik veel moest verwijderen.

Ik heb meedere schoolcodes (ong. 300) en medewerkers (ong. 50) en ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om de formules goed te krijgen. Sorry :o

Bijlagen

Beste jansen18 ;)

Stuur anders het berichtje door naar mijn e-mail adres zie mijn profiel.
Mijn e-mail adres staat ook op mijn site.

Hier een voorbeeldje
De verschillen bereiken heb ik een naam gegeven.
Daardoor zijn de formules misschien wat beter 'leesbaar'
In de bijlage verdere uitleg hoe je het moet kopieren.

Bijlagen

Beste jansen18 ;)

Aangezien je bestandje te groot was om naar mij te sturen heb ik het bestandje nog eens aangepast.

Om de medewerkers uit te breiden moet je C4:F4 selecteren, kopiëren en verder naar rechts plakken onder PG01.

Om de rijen of schoolcodes uit te breiden moet C4:HJ4 selecteren en slepen naar beneden.

Heb 2 rijen voor je gedaan verder moet je zelf uit breiden wegens de grootte van het bestand.

Nu staan er 300 schoolcodes in, wil je dit uit breiden dan moet je ook de naam SCHOOLCODES wijzigen dmv naar INVOEGEN dan naar NAAM en dan DEFINIËREN en daar het bereik aan te passen.
Hetzelfde geldt ook voor PG02,PG03 en INSTROOM.

Ik weet niet of je werkt met excel 2003 of excel 2007 ?

Bijlagen

Hallo,

Hierbij doe ik ook een poging.

In het .rar bestand staat het zoals je wil in je laatste bestandje.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste HSV ;)

In tabblad Mdw-school staat er geen 1 bij medewerker C, dus kan er ook geen waarde gegeven worden voor Taak1 tot en met Taak4 op tabblad Formules LL.

Beste HSV ;)

In tabblad Mdw-school staat er geen 1 bij medewerker C, dus kan er ook geen waarde gegeven worden voor Taak1 tot en met Taak4 op tabblad Formules LL.

Mijn excuses Danny, :thumb:

Dan lijkt dit er meer op.

Bijlagen

Zoiets?

De witte lettertype in de rode cellen kun je wel rood maken, zodat het lijkt alsof er niks staat,
Heb het even laten staan voor hoe en wat, opdat je deze niet gaat verwijderen.

Er ontbreken nog een paar namen op werkblad "Mdw school", vandaar #GETAL!
Neem aan dat je deze aanvult, en misschien even de formule daar op aanpast.
Code:
=ALS(INDEX('Mdw-School'!$A$6:$[COLOR="Red"]X[/COLOR]$25;VERGELIJKEN($A5;'Mdw-School'!$A$8:$A$25;0)+2;VERGELIJKEN(C$3;'Mdw-School'!$A$6:$[COLOR="red"]X[/COLOR]$6;0))=1;VERT.ZOEKEN($A5;School!$A$4:$L$21;ALS(RECHTS(C$4;1)="1";9;ALS(RECHTS(C$4;1)="2";10;ALS(RECHTS(C$4;1)="3";11;12)));0);"")

Het gaat alleen om de "X" in de formule als je de namen verder naar rechts doet dan kolom X.

Bijlagen

Hallo Harry,

Bedankt voor je oplossing. Ik ben niet bekend met de formule Index. :o
Ik neem aan dat de X in de formules van rij 2 en rij 5 enz. aangepast moeten worden. Als ik daar AA invul dan krijg ik in de cel #WAARDE. Hoe moet ik dit oplossen?

Verander de X in cel C5 in AA, dan Enter, en sleep het naar onder, laat de muis even los, en sleep dan de gehele geselecteerde cellen van kolom C zover als nodig naar rechts.

Die van cel C3 veranderen en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter, en GEEN Enter
En sleep het naar rechts.
Verneem het van je.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan