• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

markoesa

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2008
Beste allemaal,

In een bestand staan o.a. gegevens van bijvoorbeeld kinderen, naast elkaar. De gegevens van de kinderen zou in een ander tabblad onder elkaar moeten. Ben aan het puzzelen geslagen met verticaal zoeken, maar dat schiet niet op, omdat ik zowat elke formule moet aanpassen. Hopelijk is de beschrijving in de bijlage wat duidelijker, dan hoe ik het nu omschrijf. Zou iemand een blik willen werpen op het bestand?

Alvast dank

Bijlagen

Ik denk dat het filteren beter gaat als je het op Blad2 op deze manier krijgt:
Familie.jpg

Dat is met een simpel stukje VBA wel te realiseren en dan kan je er ook eenvoudig een draaitabel op maken.

Dat zou inderdaad mooi zijn, maar... hoe simpel is het stukje VBA??? Please help

Dat wil ik wel voor je maken maar niet om 00:30 ;)
Ik zal er morgenavond naar kijken.

misschien is deze iets

ergens een bubbelklik op blad 1
resultaat op blad 3

mvg

Leo

Bijlagen

zie de bijlage en klik in blad3 op de knop.
Voor leeftijden zou ik, als ik jou was, een formule gebruiken, want die moeten vaak worden bijgewerkt om ze juist te doen Weergeven. En voor jongen/meisje zou ik maar 1 kolom gebruiken (met daarin j of m), maar misschien ben je gebonden aan bepaalde zaken.

Bijlagen

@Zapatr, many thanks. Ziet er goed uit!! Precies wat ik eigenlijk zoek. De macro het ik geplakt in het "echte" bestand en probeer het aan te passen. Blad3 gewijzigd in blad13 en blad1 gewijzigd in blad22. Ook de kolommen A:G aangepast naar A:AR. Ik krijg een foutmelding "het subscript valt buiten bereik, in de VBA editor staat het gele pijltje bij Blad13. Niet erg veel kaas gegeten van VBA merk je, maar misschien kan ik met jou hulp e.e.a aanpassen zodat ik t werkend krijg.
Verder nog een paar vraagjes (als t mag). Is het mogelijk het ID nr /naam ook automatisch te plaatsen in de 1e /2e kolom. Als je bijvoorbeeld gaat filteren op leeftijd, dan zie je niet meer welk ID.nr/naam het kind heeft. indien niet mogelijk zal ik iets anders verzinnen
Zou je mij willen helpen aub
Alvast bedankt

Citaat 1: "Ik krijg een foutmelding "het subscript valt buiten bereik, in de VBA editor staat het gele pijltje bij Blad13."
Antwoord: Dat doet vermoeden dat je geen blad hebt met de naam Blad13. Naast een fout in de bladnaam kan diefoutmelding eigenlijk alleen nog voorkomen als je wat aan de array hebt gewijzigd.

Citaat 2: "Is het mogelijk het ID nr/naam ook automatisch te plaatsen in de 1e /2e kolom?"
Antwoord: Dat begrijp ik niet goed. "ID-nr." staat boven de eerste- en "Naam" boven de tweede kolom. Wat wil je dat er veranderd wordt?

Zonder de indeling van jouw bestand te kunnen inzien, is het moeilijk antwoord geven en aanpassingen te doen. Het best is om een voorbeeldbestand te posten waarin je alles hebt gewist dat anderen niet mogen zien, maar waarin wel de indeling duidelijk is en waarin je precies aangeeft wat je wil.

waarschijnlijk naam en id nummer van familie op elke rij zoals in
voorbeeld door mij geplaatst, maar denk dat die nog niet bekeken is

mvg

Leo

@Leo:
Dat is inderdaad zoals ik het had voorgesteld.
Dat is makkelijk filteren en je kunt er met een draaitabel op los.

Oh ja Leo, nu zie ik het (pas).
Ik heb het geprogrammeerd zoals in het voorbeeldbestand op het tweede blad, maar nu is het kennelijk de bedoeling dat "ID-nr." en "Naam" in elke rij herhaald worden, iets wat jij al meteen had gedaan. In mijn macro moeten daarvoor twee regels omgewisseld worden. In plaats van:
Code:
Do Until IsEmpty(.Cells(r, 1))
[COLOR="#A52A2A"].Cells(r, 1).Resize(, 2).Copy Sheets(3).Cells(x, 1)[/COLOR]
[COLOR="#0000CD"]Do Until IsEmpty(.Cells(r, k))[/COLOR]
.Cells(r, k).Resize(, 5).Copy Sheets(3).Cells(x, 3)
wordt het dan:
Code:
Do Until IsEmpty(.Cells(r, 1))
[COLOR="#0000CD"]Do Until IsEmpty(.Cells(r, k))[/COLOR]
[COLOR="#A52A2A"].Cells(r, 1).Resize(, 2).Copy Sheets(3).Cells(x, 1)[/COLOR]
.Cells(r, k).Resize(, 5).Copy Sheets(3).Cells(x, 3)

Allemaal hartelijk dank, ben al een aardig eindje op weg.

@Zapatr. Ik zou graag jou macro's willen gebruiken. Heb wat aanpassingen gedaan die had aangegeven. De naamgeving van een werkblad moet zonder spatie. Daarom kreeg ik die foutmelding over het bereik. Zo leer ik weer steeds meer. Ik had nog een vraagje die ik in het bijgaande bestand heb staan. Het gaat om een aanpassing indien er kolommen zijn toegevoegd
Alvast hartelijk dank

Bijlagen

Zijn de gegevens die op blad2 staan nu niet meer van belang?
M.a.w.: moet daar niets mee gebeuren?

Dan moet er alleen maar wat gekopieerd worden.
Verwijder de macro die bij blad3 hoort volledig en plaats er deze voor in de plaats:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim myrange as Range
With Sheets("Blad1")
Set myrange = .Range("A1:BH" & .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp).Row)
End With
With Sheets("Blad3")
.Range("A2:AR" & .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp).Row).ClearContents
myrange.Copy .Range("A2")
.Columns("C:R").Delete
.Columns("A:AR").AutoFit
End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Oeps mijn fout. Heb je verkeerd begrepen. Het is nog steeds de bedoeling dat de kinderen onder elkaar komen te staan, maar in mijn vorig voorbeeld bestand stonden de kolommen netjes naast elkaar, maar in het "echte" bestand staan er een aantal kolommen tussen. De bedoeling is dus dat de gegevens van kolom A en B en van kolom S t/m BH gekopieerd worden naar blad 3. Sorry Sorry

Deze macro verschilt uiteraard niet veel van de eerste, er moest alleen wat met kolommen worden geschoven.
Met goed nadenken had je die aanpassing zelf moeten kunnen doen lijkt mij.
Er is vanuit gegaan dat de macro wordt uitgevoerd vanuit blad3 en dat de gegevens ook in dat blad terechtkomen. Is dat in jouw bestand anders, dan moet je dat ander blad natuurlijk steeds in de macro vermelden.
Hoe komt het trouwens dat je bestand er in tweede instantie helemaal anders uitziet dan bij je eerste vraag? Dat verandert toch zomaar niet vanzelf?
En merkwaardig: de namen Roos en Fleur voor jongens.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Na wat aanpassingen werkt t super!! In het eerste voorbeeld had ik er geen rekening mee gehouden dat er nog kolommen toegevoegd moesten worden. Het zijn fictieve namen die ik gebruik heb in t voorbeeld bestand vandaar dat meisjes namen ipv jongens namen
Nogmaals heel hartelijk dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan