verticaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

kompas

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2002
Hoi hoi,

Even een kort vraagje, voordat ik weer een uur aan het zoeken ben.
Hoe kan ik in een "text box" in word (office 2000) tekst verticaal centreren. Horizontaal lukt wel maar verticaal krijg ik niet voor elkaar.

bedankt

Kompas

thanx.

Wel een hele omslachtige manier, maar goed.
Jammer dat je in een tekstbox niet gewoon kan zeggen "verticaal centreren"

ik kan in elk geval verder.

kompas

Niet opgelost .... toch hoge waardering ... !??!

Hoi,

"Kompas" vraagt om een oplossing om in een textbox (= naar mijn idee een tekstvak) tekst vertikaal uit te kunnen lijnen.
Er zijn twee reacties, waarbij bij beiden wordt verwezen via een referentie.
Beiden geven - ook in de referentie - geen oplossing op de vraag die is gesteld
Desondanks wordt aan de 'oplossing' (door de Moderator?) een hoge waardering toegekend.
Leg me dat eens uit ..... !!!!

Het goede antwoord is (Kompas reageer alsjeblieft), dat tekst in een tekstvak ("textbox") niet vertikaal uit te lijnen is.
De gegeven 'oplossingen' verwijzen naar een vertikale uitlijning van of:
1. de vertikale uitlijning d.m.v. de paginainstelling in het menu bestand, die bovendien halfslachtig is: zoals aangegeven in betreffende 'referentie' geldt dat vervolgens voor het hele document.
2. de oplossing via een koppeling naar een (onderdeel van) een werkmap in Excel.

De meest zinvolle oplossing voor Kompas is denk ik in Word:
Maak een tabel aan met 1 cel (of drie als je de cel horizontaal wilt centreren op de pagina)
Deze tabel maak je op zonder randen.
Vervolgens selecteer je de hele cel (menu: Tabel) en geeft daar de opdracht om in deze cel de tekst vertikaal te centreren.
Klaar is kees.
Komt het regelmatig voor, dat je deze opmaak moet kiezen, dan kan je de (evt.) tekst uit de cel verwijderen en het betreffende document Opslaan als .... > Documentsjabloon (.DOT).

Teun

Teun, sorry dat ik het zeg, maar in de referentie waar ik naar verwijs gaat het om een heel ander probleem, namelijk de tekst schuin zetten. Het is dus niet zo dat ik daar geen antwoord op de vraag geef, sterker nog, de vraagsteller geeft daar zelfs aan met mijn oplossing te gaan werken!!

En voor wat betreft deze vraag, ik heb er duidelijk bij gezet "misschien kun je er wat mee" om meerdere mogelijkheden open te houden. Naar mijn mening is Excel veel beter uitgerust als het gaat om het aanmaken van tabellen, waardoor het vaak interessanter is om voor die optie te kiezen. Ik vind de tabelfunctie in Word zelfs ronduit onhandig, en wellicht deelt Kompas die mening. En misschien heb je het gemist, maar Kompas geeft zelf ook aan met de oplossing(en) weer verder te kunnen.

Wat ik raar vind is dat je regelmatig (ook in de referentie) je druk maakt over de antwoorden die worden gegeven anders dan je energie gebruiken voor een oplossing. Juist de essentie van HelpMij is de vele gebruikers die een probleem vanuit verschillende invalshoeken bekijken om zo tot de beste oplossing te komen. Het is geen wedstrijd in "wie heeft de beste".

Laatst bewerkt:
Textboxcommentaat ....

Hoi Verhoog,

Het gaat mij er ook niet om jullie bewust af te kraken o.i.d. Ik vindt het initiatief voor een dergelijk forum zelfs toe te juichen.
Dat wil niet zeggen dat je - juist wanneer je kwaliteit van je forum nastreeft - kritisch moet blijven naar de manier waarop je bezig bent.
Ik ben er ook niet op uit 'het beste antwoord' te willen geven, laat staan te pretenderen dat ik dat altijd heb.
Soms wel! En dat heeft dan te maken met de tot mijn beschikking staande kennis.

Goed, ik ben Kompas en krijg een 'tip' om op een website te kijken. Ik doe dat en kom erachter dat het niet gaat om vertikale uitlijning in een textbox. Aan die informatie heb ik dus niets.
Ik krijg nog een tip. Ook die geeft geen antwoord op de vraag of het mogelijk is om .... etc. Bij jullie beiden dus geen antwoord op haar vraag. Bij voldoende kennis had die gewoon met 'nee' beantwoord kunnen worden (los van VBA ... en misschien komt dat antwoord nog)

Het antwoord voor Kompas had eenvoudiger kunnen zijn.
Nee, wat jij wilt kan niet in een textbox.
Je kunt wel een tabel met 1 cel in Word aanmaken, die praktisch dezelfde functionaliteit heeft als een textbox.
Overigens heb ik in mijn eerste antwoord ook een niet terechte tip gegeven, namelijk om een tabel met drie cellen aan te maken. De oplossing van 1 cel heeft tot voordeel dat deze zich inderdaad als een textbox gaat 'gedragen'. Dus bij deze Kompas! Mijn eigen tip gecorrigeerd ....
Teun

Laatst bewerkt:
Re: Textboxcommentaat ....

Geplaatst door Teun.van.Veelen
Overigens heb ik in mijn eerste antwoord ook een niet terechte tip gegeven, namelijk om een tabel met drie cellen aan te maken.

:rolleyes: :p En anderen maar afzei....... Iedereen doet hier zijn best, dus de rest kun je denken. Je moest eens weten wat er af en toe getypt wordt. Als je daarop allemaal zou moeten reageren...........

Ontopic maar weer.

PS Normaal reageer ik niet op dat soort opmerkingen, maar dit was wel heel erg geanaliseerd:rolleyes: Kon het in dit geval niet laten

Ga is lekker in je schoenen lopen ipv ernaast:

laat staan te pretenderen dat ik dat altijd heb. Soms wel! En dat heeft dan te maken met de tot mijn beschikking staande kennis

Bij jullie beiden dus geen antwoord op haar vraag. Bij voldoende kennis had die gewoon met 'nee' beantwoord kunnen worden

Kan me erg druk maken over dit soort teksten. bah

Dit lijkt me meer hoe het moet!

Juist de essentie van HelpMij is de vele gebruikers die een probleem vanuit verschillende invalshoeken bekijken om zo tot de beste oplossing te komen. Het is geen wedstrijd in "wie heeft de beste".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan