• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticale lijnen in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric2001

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2001
Hallo,
Ik wil in een tabel alleen de verticale lijnen weergeven (de horizontale niet). Excel kent een hele mooie functie voor het weergeven van lijnen, maar voor verticale lijnen moet ik alle kolommen apart selecteren en daarna laten omlijnen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat excel deze functie niet ergens heeft. Wie weet waar?
(Office 2003)
bvd
Eric

Hoi Eric, :D

Als het omlijnen een beetje specifiek wordt dan teken ik de lijnen altijd gewoon.

Werkbalk Opmaak, Pijltje naast knop: werkbalkrandopmaak en dan kaders tekenen.

Succes! :thumb:

de oplossing

Hoi naamgenoot,

had ook iets dergelijks nodig,
heb net als jij de vraag op het forum gezet
en kreeg de oplossing,heb er wat mee gestoeid
en heb nu voor jou ook de oplossing:

het gaat met Voorwaardelijke opmaak.

ga als volgt te werk:
stel het gebied waar het om gaat loopt van A1 t/m F30

selecteer dit gebied en ga vervolgens naar OPMAAK
dan naar 'Voorwaardelijke opmaak'
kies vervolgens voor formule en plaats de volgende formule

=REST(KOLOM(A1);2)=0

kies vervolgens opmaak en daarna tabblad RAND
onder het voorbeeld kies je de linker en rechter verticale lijnen en klik OK en nogmaals OK
en zie daar het resultaat.

als je gebied ergens anders staat pas dan de formule aan door A1 te veranderen in de eerste cel van het gebied links boven.

lukt je vast wel en anders hoor ik het wel

Hi Joost en naamgenoot,
Joost, je oplossing klopt, maar hierin merk je duidelijk dat excel geen tekenprogramma is. Althans, ik kan er niet lekker mee overweg. Toch bedankt.

Eric,
Toch nog vrij arbeidsintensief :D maar wel effectief. Ik denk wel dat ik dit in een macro kan zetten. Ik ga me nog wat in deze functie verdiepen. Weet je misschien ook zo 1-2-3 een manier om de rijen om en om een kleur te geven, dan kan ik dat misschien in één gang doen. Indien je die oplossing niet hebt, ben ik zeker al geholpen met de andere oplossing; dit gaat me een hoop tijd en werk besparen.
Thnx,
Eric

ja dat weet ik

Hoi Eric,

doe het zelfde als bij mijn vorige oplossing maar doe dit met de volgende code

=REST(RIJ(A1);2)=0

bij opmaak kies je voor patronen ipv Rand zoek een leuk kleurtje uit en klaar

dit alles neemt ongeveer 10 seconden in beslag als je het een paar keer hebt gedaan.

:thumb:

Thnx Eric,
Ik was er zelf al uitgekomen (een kwartier geleden). Die formule was even puzzelen, maar ik ben er uit. Ik heb drie macro's gemaakt, 1 voor die lijnen, 1 voor het kader en 1 voor die kleuren. (Eigenlijk 2, voor even =0 en oneven =1 regels) Dit bespaart me hartstikke veel werk.
Grtz,
Eric

Hoi Eric & Eric, :p

Zeer goede oplossing!

Ik dacht eerst dat het om een aantal lijntjes ging.
Maar aan de oplossing te zien, wil je complete bereiken in één keer opmaken.
(en met dit alles opgenomen in een macro (s) heb je er weer wat leuke functionaliteit bij)

Goede bal Wildboy :thumb:

Ha Joost,
Het gíng om een aantal lijntjes, maar als je een handvat aangereikt krijgt om alles nog beter (lees: sneller en gemakkelijker) te doen, moet je daar gebruik van maken.
Hoop dat jij er ook iets mee kan doen!
Grtz
Eric

Hoi Eric, :D

Tuurlijk kan ik hier iets mee!

Ik leer elke dag door het herhalen van stof. Ook leer je elke dag weer iets nieuws bij op de Forums.

See Yah! :thumb:

graag gedaan

Hoi heren,

leuk om ook mijn bijdrage aan een goede oplossing te kunnen geven, en niet alleen maar om oplossingen te vragen.

En dan te bedenken dat ik bijna dezelfde vraag nog geen maand geleden in een ander forum heb gesteld.
(anders had ik je de oplossing ook niet kunnen geven ;) )

Het is leuk om andere te kunnen helpen.

En dat van die macro is ook een goede oplossing,
zou het leuk vinden als je die hier plaatsten zodat andere er ook van kunnen leren...
...ben zelf ook wel benieuwd hoe je die hebt gemaakt :D

;)

Laatst bewerkt:
Hi Eric,
Een macro maken in Excel is heel simpel.
Ik ga er even van uit dat je Office XP of 2003 gebruikt. Volgens mij zat het er eerder ook al in, maar dat kan ik nu niet controleren.
Je weet vast wel hoe een cassetterecorder werkt (volgens mij weet iedereen behalve mijn oma dat; nu eens geen schoonmoeder)
Kies: Extra - Macro - Nieuwe macro opnemen
Geef eventueel een naam en een sneltoets (bijv. Ctrl+Y) Selecteer bij "opslaan in" de optie "persoonlijke macrowerkmap".
Alle handelingen die je hier uitvoert worden net als bij een cassetterecorder opgenomen totdat je het vierkante icoontje dat als het goed is verschenen is aanklikt. Vergeet ook de OK's niet.
Laat het even weten of het werkt.
HelpMij, HelpJou geldt wederzijds.
Grtz,
Eric

macro recorder

Hoi Eric,

Ik ben bekend met de macro recorder werkt prima,
zal er zelf even 1 opnemen voor voorwaardelijke opmaak...zou 'm alleen nog willen aanpassen zodat ie het op dat moment geselecteerde gebied behandeld.

dacht dat jij dit had gedaan.

Ha Eric,
Ik snap niet dat het bij jou niet goed werkt, bij mij werkt het op het geselecteerde gebied.
Wel OK in de macro opgenomen? (2x)
Eric

snap 'm niet

maar Eric,

Als ik nu een andere gebied selecteer als dat ik met de macro had opgenomen dan doet ie het toch niet ????

hij pakt toch alleen dezelfde als ie heeft opgenomen.?

moet nog veel leren wat macro's betreft stuur 'm ander ff mee

vast bedankt

Eric,
Ik wil hem wel meesturen, maar waar vind ik hem. Hij heet persnlk.xls!lijnen. Hij staat dus in een persoonlijke map, maar met zoeken vind ik 'm niet.
Eric

hoi Eric,

ALT+F11 zo kom je in VBA
meestal staat dan meteen de projectverkenner aan de linkerkant zoniet ga naar BEELD-->projectverkenner of gebruik de sneltoets CTRL+R

nu zie je als het goed is links ook staan
VBAproject (persnlk.xls)

daaronder zie je als het goed is ook jou opgenomen macro dubbelklik er op en hij opent rechts

ga ergens in die macro staan met je muis

selecteer de hele text met (CTRL+ A)
daarna doe je CTRL+C

en plak 'm hier in het forum in met CTRL+V

Hier (eindelijk) de macro

Hoi Eric,

Na een nieuwe installatie heb ik de macro toch gevonden. De één is om een kader om de selectie te maken en de andere om de lijnen erin te zetten. En zelfs als ik (met CTRL) twee gebieden selecteer, pakt 'ie ze allebei.

Sorry dat het zo lang duurde, maar beter laat dan nooit.

Grtz
Eric

Sub kader()
'
' kader Macro
' De macro is opgenomen op 11-3-2004 door Sparrow.
'
' Sneltoets: CTRL+k
'
Selection.Borders(xlDiagonalDown).LineStyle = xlNone
Selection.Borders(xlDiagonalUp).LineStyle = xlNone
With Selection.Borders(xlEdgeLeft)
.LineStyle = xlContinuous
.Weight = xlThin
.ColorIndex = xlAutomatic
End With
With Selection.Borders(xlEdgeTop)
.Weight = xlThin
End With
With Selection.Borders(xlEdgeBottom)
.Weight = xlThin
End With
With Selection.Borders(xlEdgeRight)
.Weight = xlThin
End With

End Sub
Sub lijnen()
'
' lijnen Macro
' De macro is opgenomen op 11-3-2004 door Sparrow.
'
' Sneltoets: CTRL+l
'
Selection.FormatConditions.Delete
Selection.FormatConditions.Add Type:=xlExpression, Formula1:= _
"=REST(KOLOM(A1);2)=0"
With Selection.FormatConditions(1).Borders(xlLeft)
.Weight = xlThin
End With
With Selection.FormatConditions(1).Borders(xlRight)
.Weight = xlThin
End With
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan