• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal zoeken gedeelte van een nummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroent1979

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2013
Hallo,

Ik heb iets waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb 1 tabblad met een gasten bestand.
Kolom 1 : Een gastennummer : 10=00=1516097=9008340994=============
Kolom 2 : Naam van gast

Dan heb ik een tweede tablad waar hij door middel van vertikaal zoeken de naam van de gast moet vinden. Dit gebeurt door een kaart te swypen. Dit werk allemaal zover bij mij. Het probleem is nu dat het 2de nummer (90083***) kan veranderen. Het 1ste nummer (1516097) is een uniek nummer en veranderd niet. Dus nu komt mijn vraag: Is het mogelijk dat als ik de kaart swype hij zoekt naar een gedeelte van het nummer, in dit geval dus "1516097"

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat iemand hier een oplossing voor heeft.

Handig met wachtwoord. Het linkje in #2 niet gelezen?

Code:
=VERT.ZOEKEN("*"&D1&"*";$A$1:$B$2;2;0)

Uiteraard wel juiste celverwijzingen ingeven (in mijn geval staat in cel D1 dus de waarde 1516097)

Laatst bewerkt:
niet helemaal wat ik bedoel excelamateur, maar kan voor andere doeleinden misschien nog wel eens handig zijn.

dit is al handig maar nog niet wat ik nodig heb. Het gaat om het volgende. Ik moet werken in tabblad JACKPOT VERSIE. Ik swype in kolom nr 1. en dan moet de naam automatisch te voorschijn komen die in het gastenbestand staat. En dat dus het liefst dat hij zoekt op het eerste nummer, bijv : 10=00=0256721=9208561123=============

arrie, jouw formule kom ik niet helemaal uit. Wat kan ik daar invullen op de plaatsen van de * ?

ik heb een cardreader aangesloten, dus kaart wordt hierdoorheen gehaald en dan moet naam van klant tevoorschijn komen. En het probleem is dat om het jaar de klant een nieuwe kaart krijgt. Kaartnummer (9208***) veranderd en gastnummer (0256721) blijft wel hetzelfde. Wij moeten nu dus de klant opnieuw in gastenbestand zetten als hij een nieuwe kaart krijgt. Maar als het dus mogelijk is dat hij vertikaal zoekt gastnummer hoeven we een klant maar 1 keer in het bestand te zetten.

Hoop dat het nu een beetje duidelijk is waar ik heen wil. Allemaal alvast super bedankt voor de moeite

Vul dan even wat waarden in het bestand in zodat we kunnen zien wat de cardreader binnenhaalt en waar het neergezet wordt. Zie nogmaals de link in #2.

Je ziet nu in het tabblad Jackpot versie 1.8 3 kaarten ingevoerd dmv cardreader. Bij 2 en 3 betreft het dezelfde gast maar met een nieuwe kaart. Wat ik dus nu graag wil is dat bij 3 de gastnaam ook automatisch tevoorschijn komt zonder dat ik deze opnieuw in gastenbestand moet zetten.

Bijlagen

In E10 de volgende matrixformule
PHP:
=ALS(C10="";"";INDEX(GASTEN!$B$2:$B$40;VERGELIJKEN(DEEL(C10;7;7);DEEL(GASTEN!$A$2:$A$40;7;7);0)))
Afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan